Han kan ikke vente til spill blir som «Westworld», men i mellomtiden lager han «Prey»

26. april 2017 12:08

(PressFire.no): Det begynner å nærme seg lanseringen av fanget-på-en-romstasjon-med-skumle-romvesener-spillet «Prey» - ofte omtalt som ««System Shock i verdensrommet» - et begrep skaperne selv har spilt mynt på.

Og det er en grunn til det – ifølge kreativ regissør på spillet fra Arkane Studios, Raphael Colantonio («Dishonored»), var det noe spesielt som kom med akkurat «System Shock».

- For meg var det en følelse av sted og stemning, en unik blanding av rollespill og førstepersons skytespill og faktum at fiendene hadde sine egne rutiner, forteller han til PressFire.

- Dette er ting du kan finne i noen av dagens spill, men den gang var det et stort gjennombrudd.

Raphael Colantonio.
Foto: Bethesda.

Frihet som pirrer

Men Colantonio har selv bidratt til spillhistorien og har med «Arx Fatalis», «Dark Messiah of Might and Magic» og «Dishonored» under beltet nærmest viet seg til å tilby frihet i spilldesignet.

Det er ikke bare en del av filosofien, men essensen av hva som pirrer spillskaperen.

- Fordi frihet er det jeg synes er spennende med spill, slår han fast og fortsetter.

- Jeg har alltid vært tiltrukket av spill som lar meg spille i mitt eget tempo, utforske, gjøre «ulovlige» ting og eksperimentere med systemet.

- Det koker ned til hvor ofte jeg gjør meningsfylte avgjørelser i et spill og hvor mye jeg føler at jeg har en opplevelse ingen andre har.

Den beste måten for å tilby den typen frihet, er ifølge Colantonio gjennom simulering.

Fikk hjelp fra legendarisk rollespillskaper

Men inntil teknologien gjør skribentene overflødige må store deler av dataspill skrives, noe som i «Prey» har skjedd sammen med rollespillspesialisten Chris Avellone– kjent for blant annet «Fallout 2», «Fallout New Vegas», «Icewind Dale» og «Planescape Torment».

Det viser seg at både Raphael Colantonio og Ricardo Bare (sjefsdesigner og skribent) er fans.

- Vi elsker måten han skaper engasjerende rollefigurer og dialog, hans sans for humor og lidenskapen for fortellinger i den «grå sonen».

- På et tidspunkt var vi ferdig med det første utkastet til historien, og vi ville ha noen eksterne til å se på det. Da tenkte vi at Chris hadde vært fantastisk, om vi klarte å overbevise ham. Så vi kontaktet ham og han var bare glad for å kunne hjelpe til. Fantastisk fyr.

Les vårt ekstremt omfattende intervju med Avellone fra noen år siden her.

Teknoetikk

Om man leser om plottet i «Prey», så kan det se ut som det finnes en slags politisk eller sosiologisk kommentar der?

- Som forfattere vil vi ubevisst (og noen ganger bevisst) bruke historiefortelling for å uttrykke noen av våre synspunkter på ting, eller noe av det vi frykter.

- Men mest av alt ønsker vi at folk skal reflektere rundt noen av de temaene, som identitet, hva det betyr å være menneske, moral opp mot vitenskap og empati.

Han påpeker videre at deres fremtidsvisjon er mer enn kun kosmetiske kulisser.

- Det handler om å flytte spilleren til en mulig framtid. Vår versjon av hvordan fremtiden ser ut, når det kommer til teknologi som vil være tilgjengelig for folk, eller hvordan selskap kommer til å utvikle seg noen tiår fram i tid. Jeg tror spillere kan relatere til det.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3