(PressFire.no): «ScreamRide» ble vist første gang under Microsofts GamesCom-pressekonferanse i fjor.
Folk i salen ropte spontant ut, samtidig som de første sekundene av annonseringstraileren rullet over skjermene i Köln: «Oi, et nytt RollerCoaster Tycoon!».
Det er ikke så langt fra sannheten. Frontier Developments står både bak de klassiske magasugene fra denne serien, og dette nye berg-og-dalbane-prosjektet.
NB! Se den ferske «ScreamRide»-traileren i videovinduet.
–
Sjefsprodusent Jorg Neumann har ingen problemer med assosiasjonene til «RollerCoaster Tycoon», og dette nikket tilbake i spillarkivet «ScreamRide» representerer.
Men de har mer å by på denne gang, understreker han.
– Vi spurte folk, fans av «RollerCoaster»-spillene, hva de ønsket seg. Vi endte opp med tre grunnpilarer «ScreamRide» er tuftet på. Det å bygge må jo være i kjernen av et slikt spill. Det er så stor interesse for dette nå, med «Minecraft» og alle andre i lignende sjangre.
Han forteller PressFire at du ikke bare kan lage selve berg-og-dalbanen, men også det du ser rundt – andre elementer i en fornøyelsespark, inkludert flere typer karuseller og pynten.
– Alt du ser i spillet, absolutt alt, er skapt med spillets skaperverktøy. Du kan altså lage dette selv.
Neumann sier «ScreamRide» er bygd for å være en engasjerende, aktiv opplevelse.
– Det er inspirert av de tidlige «Burnout»-spillene, og vi har selv spilt en hel del «Trials». Vi ville gjøre «ScreamRide» til en slik involvert, kjapp og actionspekket opplevelse. Og selvsagt er det inkludert resultatlister som viser hvordan du måler deg både mot venner, men også på verdensbasis.
Ødeleggelse er den siste av grunnpilarene Neumann nevner – ved siden av «skap og spill». Dette aspektet er noe han sier først ble til ved et uhell, da Frontier holdt på å gjøre ferdig «RollerCoaster Tycoon 3».
– Folk likte det så godt at vi like greit ville ta det videre, til neste nivå og en skala som mangler sidestykke, sier han selvsikkert.
Vi har tidligere vært borti spill som i større eller mindre grad lover ødeleggelse av miljøene. I «Battlefield», for eksempel. «ScreamRide» er en mer kontrollert sandkasse, men likevel en som tillater deg å knuse alt du ser, hevder spillprodusenten.
Føler du din indre King Kong presse på, skal «ScreamRide» kunne gi utløp for slik adferd, mener «ScreamRide»-sjefen.
– Først og fremst har vi lagd en egen gren av karrierespillinga kun viet dette, kalt Demolition Expert. Her handler det utelukkende om å ødelegge. Vi måtte lage helt ny teknologi som gjør dette mulig, godt hjulpet av den ekstra prosessorkraften vi har i Xbox One. Dette nye og sofistikerte systemet tillater over 50 000 fysiske objekter å bli ødelagt i spillet. Det betyr at alt, og jeg mener absolutt alt, kan knuses.
PressFire har foreløpig ikke fått testet «ScreamRide» selv. Spillet er ferdig i begynnelsen av mars, men allerede denne uka (17. februar) legger Microsoft ut en demo.
Det minner oss om crash-modusen fra enkelte av «Burnout»-bilspillene, rendyrka i en nedlastbar munnfullversjon i 2011, der ødeleggelse på pinballmåten utløser ville bonuspoeng.
Dette er et av spillene Neumann selv flagrer med, som en referanse.
«ScreamRide» beskrives gjerne også som en dæsj «Angry Birds» og «Pain» (et av de tidlige PS3-spillene) når det gjelder gleden i det å ødelegge og bli belønna for det – ikke bare skape, pynte og lage generell trivsel.
Det handler altså om å lage din drømmetur i berg-og-dalbanen. Ikke kun å styre en fornøyelsespark eller dyrehage, bygge og få denne til å bli mest mulig lukrativ, familie- eller dyrevennlig. «Zoo Tycoon», et av de mest eksotiske og dyriske av Xbox One-lanseringsspillene, var Frontier Developments forrige.
Verktøyene for å skape skal være like enkle som å bygge med Lego, hevder spillprodusenten. Men samtidig dypt. Har du prøvd «Zoo Tycoon», har du trolig et godt sammenligningsgrunnlag til hvordan det er i praksis. Etterpå kan man selvsagt dele alle skaperverkene med andre «ScreamRide»-spillere – men bare på Xbox One.
Xbox 360-versjonen blir strippet for en slik dele-funksjon, og er utelukkende en enspilleropplevelse.
– Vi har lagd et system som minner om det du finner i blant annet «Project Spark». Alt du skaper kan deles med andre over Xbox Live. Det inkluderer også oppdrag eller oppgaver.
Mange har omfavnet «skap, spill og del»-filosofien i det siste. Jorg Neumann er enig i at enkelte av disse spillene har lagd verktøy såpass innvikla eller lite innbydende at det blir en for høy terskel for folk.
– Slike verktøy, som de vi har i «ScreamRide», må være kraftige. Men de må ikke være i overkant komplisert. Enkelte spill – la oss ikke nevne noen navn her – er nettopp dét: for kompliserte. Etter tjue minutter gir du bare opp.
Han sammenligner verktøyene Frontier har lagd som Lego-enkelt. Men med en bredde og dybde du forventer når premisset er «skap din egen fornøyelsespark, og gjør hva du vil i den».
AR- og VR-briller har skapt en viss begeistring i spillbransjen. Facebook-eide Oculus Rift har allerede gitt oss en smak på hvordan det kan fortone seg å kjøre berg-og-dalbane på en ny og mer … engasjerende måte, i virtual reality-form.
Sony arbeider med sine Morpheus-VR-briller, og HoloLens er navnet på Microsoft-satsningen – AR-briller der du blant annet kan bygge med grafikk lagt oppå eksisterende miljøer. For eksempel, litt «Minecraft» på stuebordet.
– Er dette teknologi du tror kan dytte spillene dere lager et steg videre, og hadde passet fint til for eksempel «ScreamRide»?
– Vi har selvsagt testet alt dette allerede, men jeg har ingenting å annonsere i denne sammenhengen nå. Jeg kan imidlertid forsikre deg om at vi har gransket hver eneste mulighet som ligger der, sier Jorg Neumann til PressFire.
«ScreamRide» lanseres til Xbox 360 og Xbox One 6. mars. Fra 17. februar kan du teste en demo, gratis, fra dette spillet.