(PressFire.no): PlayStation 3-eksklusive «Heavy Rain» har vært et viktig alibi for Sony. Det modne og vågale eventyrspill har tumlerom godt utenfor sjangeren slik vi kjenner den, og ble hyllet for sin fleksible historiefortelling da det kom.
Med tiden viser det seg at dramaet ble for vågalt, i hvert fall for Microsoft. Det røpet «Heavy Rain»-skaperen David Cage under et seminar i London, skriver Polygon.
- De hadde skikkelig lyst til å jobbe sammen, men ble skremt av tematikken, forklarte den animerte franskmannen under et mindre BAFTA-arrangement.
Rumpedansen i toppbildet skal likevel ikke være hovedproblemet. Microsoft slet snarere med at hovedhistorien dreier rundt barnekidnapping.
Programvaregiganten skal ha snust på spillstudioet Quantic Dream etter utgivelsen av «Fahrenheit», den uavhengige forløperen til «Heavy Rain».
- Microsoft er et flott selskap, dette er ikke sutring eller kritikk. Det var bare slik at vi ikke kunne jobbe sammen, presiserte Cage fra scenen, og hevdet at de ikke ønsket skandaler.
Etter hvert fant Quantic Dream tonen med Sony, som skal ha vært mer forståelsesfulle for hvor eventyrspillet kom fra.
- Vi forklarte hvordan «Heavy Rain» kan være ordentlig følelsesladd, men at det aldeles ikke skal være vulgært, forklarer skaperen videre.
Det vennskapet er sterkere enn noen gang, og Cage gjør i disse dager siste finpuss på ambisiøse «Beyond: Two Souls» - som utelukkende utgis på PlayStation 3.
Der har spillskaperne blant annet fått hjelp av filmstjernene Ellen Page («Juno») og Willem Dafoe («Boondock Saints»), som spiller hver sin hovedrolle.
Vi tok en titt på oppveksthistorien senest sist måned, og ble blant annet skissert hvordan historien krummer seg etter valgene du tar.
Alt det til tross, skal Cage allerede være i gang med manuset til sitt neste spill. Og vi vet at studioet hans elter sammen en toppmoderne motor til PlayStation 4. Den imponerende demonstrasjonen kan du se under.