Her er Kojimas neste

Vi skjønner ikke stort av «Dead Stranding», men pent er det.

14. juni 2016 16:59

(PressFire.no): Under Sonys E3-konferanse fikk vi et glimt av Hideo Kojimas neste spill, «Death Stranding».

I traileren ser vi en mann iført håndjern ligge på en strand, omringet av døde hvaler og annet sjødyr, mens håndavtrykk dukker opp i sanden rundt han. Et nyfødt barn virker å være lenket fast til han – og forvandles til olje (?) når han plukker det opp.

Fem flyvende kropper kan kimtes i distansen. Dette er sære greier. Veldig Kojima, i grunn.

Actionspill

I et intervju med Geoff Keighley sier Kojima at det er et actionspill det dreier seg om, og at det vil ta tid før det er ferdig – vi bør ikke forvente oss at det kommer før om lenge.

For eksempel har de enda ikke bestemt seg for hvilken spillmotor de skal bruke.

Selv om det skal være et spill med mye actionelementer, mener utvikleren at spillet vil tilføre noe helt nytt til sjangeren.

På spørsmål om Guillermo del Toro, som Kojima jobbet med på «Silent Hills» før Konami ikke lenger ville ha han på lønningslista, er involvert i spillet, svarer Kojima at de ikke samarbeider med han enda – hva nå enn det skal bety.

Reedus tilbake

Av andre interessante samarbeidspartnere finner vi Mark Cerny, som skal være ansvarlig for det tekniske i spillet. Han hadde en stor rolle i å skru sammen hele PlayStation 4-arkitekturen, og har også produsert spill som «Knack». 

Men mest åpenbar er hovedrollen, hvor vi finner Norman Reedus – også en som skulle være med i nevnte «Silent Hills». Det kan se ut som Kojima og Reedus har funnet tonen, og sistnevnte la for eksempel ut denne her på Instagram nylig.

Vi vet lite av hva spillet handler om, og den absurde traileren hjelper ikke nevneverdig, men tittelen skal peke mot at noe, eller noen, har strandet en eller annen plass. Kojima sier at tittelen er en referanse til når noe dør og vaskes opp på en ukjent plass.

Reedus’ spillfigur har også et halskjede med inngraverte matematiske formler, der den ene ser ut til å være «r=2GM/c2», eller Schwarzschild-radiusen. Dette er, svært forenklet fortalt, formelen for å regne ut hvor mye en må mose sammen masse for å danne et svart hull.

Vi blir ikke stort klokere av dét. Det vi vet er at spillet blir konsolleksklusivt til PlayStation 4, og at en pc-versjon er svært sannsynlig - tidligere har det blitt sagt at Kojimas neste spill også skulle komme dit.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3