Vi har tidligere skrevet om krigsspillet som blant annet amerikanske og norske styrker bruker i militær trening.
Også Kina bruker et lignende treningsspill, bare at de kinesiske styrkene bruker amerikanske soldater som målskiver. Det skriver Digitaltrends.com.
Spillet, som kalles «Glorious Mission» eller «Mission of Honor», skal være med i treningsopplegget av kinesiske PLA-rekrutter (People’s Liberation Army - journ. anm.) og har klare anti-amerikanske undertoner.
Denne bloggen refererer til en slags anmeldelse av «Glorious Mission», der Hongjjan blant annet poengterer at «spillet er vellagd og grafikken er på nivå med et «Call of Duty»-spill».
Det skal bli interessant å se hvilke reaksjoner dette kinesiske treningsopplegget skaper i Vesten og USA.
- Spillet, som inneholder en historie om en soldats personlige historie i militærleiren, er bakgrunnen. I hovedhistorien deltar han i en stor krigssituasjon, kalt «Glorious Mission», som er delt inn i tre deler. Delene inkluderer grunnleggende trenging, individuelle soldatoppdrag og konfrontasjonssituasjoner som involverer lag. I lagkonfrontasjonene kan 32 spillere logge seg på samtidig for å starte konfrontasjonen, står det på PLA Daily, oversatt av ChinaMil og China Daily (gjengitt av digitaltrends).
Kina skal ifølge en rapport ha brukt trening via tv-spill før, men da skal treningspillene ha blitt utviklet av utenlandske selskaper. Det nye spillet er mer i tråd med kinesiske verdier og unngår elementer som kan «villede kinesiske offiserer og soldater», heter det.
Den amerikanske hæren bruker spillet «VBS 2», eller «Virtual Battlespace 2: US Army», i trening av sine soldater. Spillet utvikles av de to tsjekkiske brødrene som også laget populære «Operation Flashpoint: Cold War Crisis» (1997) – et spill som hadde en høy stjerne hos militærspillentusiaster.
I «VBS 2» er ikke fienden nødvendigvis av en spesifikk nasjonalitet, men vi vet at det blant annet skal ha blitt brukt til trening for operasjoner mot Taliban i Afghanistan.
Tv-spill har mer enn én gang vært anklaget for å inneholde kontroversielt innhold, på grensen til ensidig propaganda. I fjor skapte Electronic Arts’ «Medal of Honor» overskrifter for å ha en historie med amerikanske soldaters kamp mot Taliban i Afghanistan. Selv om produsenten bedyret at spillet ikke hadde politiske motiver. Utviklerne måtte moderere innholdet like før lansering, men reaksjonene tok imidlertid ikke slutt – amerikanske soldatinteresser snudde likevel ryggen til spillet og boikottet det.
Nylig ble krigsspillet «Homefront» sluppet, hvor du spiller på amerikansk side i en fiktiv fremtid hvor Nord-Korea invaderer USA.