Hva får du ved å elte sammen «He-Man», «Transformers» og «Mega Man»?

Norske «Megasword», vel!

9. januar 2014 11:50

(PressFire.no): Vi vet ikke om regnværet har skylda, men det er svært godt jordsmonn for spillutvikling i Bergen i disse dager.

Nylige «Teslagrad» har blitt en kritikerfavoritt, mens «Naval War: Arctic Circle» bykset på toppen av salgslistene i 2012. Nå er det indiestudioet Henchman & Goon som girer opp.

«Megasword» påbegynnes i disse dager, og skal bli et lekent og fargefullt plattformspill, ifølge vestlendingenes hjemmeside.

Master of the Universe!

Vi vil lage en opplevelse som både utfordrer og underholder, hovedsakelig presentert i klassisk 2D-plattformstil, der spillere må kjempe seg igjennom en rekke farer og hinder ved hjelp av akrobatikk og et magisk sverd, røper spilldesigner Henrik Mowatt Haugland til Pressfire.

På veien skal de gjøgle med sjangerkonvensjoner og hylle noen av sine barndomsfavoritter fra både spill- og tegneserieverdenen.

– Inspirasjonskildene inkluderer typiske åttitallsserier som «He-Man», «Thundercats», «Transformers», forteller Haugland.

Arven får derimot en moderne overhaling som skal gjøre den så «kul som mulig», mens bergenserne håper å gjenskape humoren og sjarmen fra de klassiske seriene gjennom historien og musikken.

Hvorvidt de lykkes med det kan du smake på gjennom selskapets Twitch-side framover. De skal nemlig tegne konseptkunsten som meisler inn den grafiske stilen til «Megasword» på direkten.

Hyller «Mega Man»

Til syvende og sist er det likevel et spill de lager, og på den fronten later «Mega-Man»-serien til å ha den desidert største innflytelsen.

– Det er spesifikt to ting fra den klassiske formelen vi vil bygge videre på. Det første er at du kan bestemme rekkefølgen på brettene. Det andre er at du samler opp magiske krefter i slutten av dem, som kan gjøre ting lettere eller åpne for nye oppdagelser i de andre brettene. 

Dessuten prøver de å få hodet rundt en måte å løpende tilpasse opplevelsen etter hvordan hver spiller tar seg gjennom verdenen på.

Historien dreier seg ifølge hjemmesiden rundt en ung kis som snubler over megasverdet,og ender opp med å frigjøre en rekke voktere og bruke trylletriksene deres til å redde verden fra ondskap.

To baller i lufta

Parallellt med utviklingen av actionspillet skal Henchman & Goon også ferdigstille jomfrutittelen «Flem», et adskillig enklere (men kanskje desto vanskeligere?) plattformspill med et tydelig retroanslag.

At begge produksjonene deres hyller åttitallet på hvert sitt vis må likevel ikke tolkes som en tendens for spillgjengens arbeid framover, skal vi tro Haugland.

– Det er til en viss grad bare en tilfeldighet at begge våre spill har retroelementer. Vi har før øyeblikket ikke en bestemt retning for våre fremtidige spill, insisterer han.

«Megasword» peiler seg visst først og fremst inn mot PlayStation 4, men skaperne håper å ta det til både pc og konsoller som Xbox One med tiden.

Det kan likevel ta en stund. 

– Spillet kommer når det er ferdig. Det blir i hvert fall mest sannsynlig ikke ferdig før 2016, signerer designeren med et smilefjes.

«Megasword» har tidligere mottatt 200 000 kroner i støtte fra statlige Norsk Filminstitutt. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3