(PressFire.no): En ny kontrollspake ble gårsdagens finale til Valves kavalkade av Steambox-avsløringer, og i oppløpet har diverse indiespillutviklere blitt invitert til å prøve.
På en 3D-printet prototype ble kontrollen, som ser noe annerledes ut, satt ut i test. Styrespakene er borte til fordel for to styreflater som skal fungere bedre for spill skapt for mus og tastatur.
Den midterste delen skal fungere som en liten pekeskjerm som i tillegg kan trykkes ned som en konvensjonell knapp. Denne var utilgjengelig for de besøkede spillutviklerne.
- De hadde ikke den delen på visning. Det var bare fire flate knapper det sto "SEKRIT" på, beskriver Ichiro Lambe via twitter.
Svenske Dan Tabár, skaperen bak «Cortex Command», har blitt såpass overbevist over kontrollens egenskaper at han har akkurat denne med i planene år han utvikler videre.
- Vi kommer helt klart til å skape «Planetoid Pioneers» med denne kontrollen i tankene, sa han til Gamasutra.
- Valve har virkelig forsøkt å tenke gjennom mulighetene her. De spør; behøver vi virkelig styrespaker? Hvorfor er fingrene bakerst på de tradisjonelle kontrollene ubrukelige? Hvorfor har vi ikke knapper der?
Steamkontrollen har tatt i bruk trackpads, altså styreflater, i stedet for de klassiske analogstikkene vi er vant med. Disse skal kunne deles opp i seksjoner og programmeres etter utviklerens eller brukerens egne ønsker.
- Disse er ikke som styreflaten du finner på en bærbar pc. Det føles bra. Det er en utfordring å kunne forklare det, sier Tabár.
- Når tommelen din beveger seg mot utkanten av styreflaten, føler du det. De forskjellige sonene er uavhengige av hverandre.
Også Ichiro Lambe fra Dejooban Games kommenterte på dette via Twitter og Kotaku:
- Det føles som om du drar fingrene over en ru overflate, men alt er virtuelt.
- Det høres merkelig ut, men det er nesten som to tunge styrekuler som er for store for kontrollen. Det føles som om du drar en fysisk kontroll.
- Dra tommelen kjapt over området og den reagerer som om den var en fysisk kule som fortsetter å rulle til det punktet der den stopper, mener han.
- Og ettersom alt er styrt av programvare, vil den samme styreflaten fungere mer som en mus når du bruker den i menyene.
Også Double Fines Chris Remo fikk muligheten til å teste ut kontrollen.
Remo forklarte videre at kontrollen er utstyrt med en liten høytaler som gir tilbakemelding til brukeren via en tikkende lyd som forandrer hastighet ettersom hvordan du bruker styreflaten.
Om du drar tommelen over styreflaten vil tikkingen øke i hastighet, og så sakte ned.
En av de som har gjort en lengre utredning om kapasiteten til spakene er «Super Meatboy»-utvikler Tommy Refenes, som fikk sjansen til å spille sitt eget spill med kontrollene.
- Jeg kunne spille Meat Boy på den måten som Meat Boy kan spilles på et avansert nivå, forklarer han, men la til at han fikk krampe i hånden på grunn av at spillet ikke er skapt for en kontroll slik som denne.
På hans blogg forklarer han at kontrollen har knapper på baksiden slik de kontrollene vi er vante med i dag, men også har et par ekstra:
- Disse kan du få tak i med fingrene naturlig ved å bare klemme hendene, men de er fortsatt ikke så oversensitive at de klemmes ned bare ved å holde kontrollen, forteller Refenes.
Han mener at en av bakdelene til styreflatene var mangelen på taktil tilbakemelding for å vite eksakt hvor på flaten fingeren befinner seg.
Refenes foreslo små nupper på overflaten som gir denne tilbakemeldingen uten å være i veien for bruken ellers, noe Valve visstnok hadde vurdert allerede.
Steamkonsollen skal etter sigende slippes i løpet av neste år.