(PressFire.no): Den sjarmerende galskapen som utgjør «#IDARB» (It Draws A Red Box) betegnes kanskje best av tittelen, som også beskriver hvordan spillet ble utformet.
Utvikler Other Ocean publiserte en tweet der de inviterte folk og hvermann til å komme med idéer og forslag både til spillets form og innhold, med utgangspunkt i en rød boks.
Bacon i barten
Folket hadde mange innspill, men høyest ble tydeligvis ropet om et plattformspill for åtte spillere, lokalt eller på nett, med en ball og to mål og to lag som skal score med ballen i målene.
Rammestrukturen for spillet kan kanskje høres simpel og barnslig ut, men glimrer fordi den gir rom for et utall andre, mer løsrevne innskudd fra spillermassen:
Politimenn med bart, pokémon, speilegg med bacon, sinte fugler, mutte kaffekopper eller alle menneskers mødre.
Hashbombs og havfruer
Spillets artigste funksjon, som også redder det fra å være bare et plattformspill med ball for to lag, presenteres pedagogisk i enspillerdelen.
Motspillerlaget, en liten gruppe havfruer, fyller tidvis hele banen med vann. Gameplay endres, ikke nødvendigvis til sin eller andres fordel eller ulempe, men det stilles krav om spontan tilpasning og intuitiv forståelse av hva som skjer.
Vanntrikset er bare én av hundrevis av såkalte «Hashbombs,» hemmelige kommandoer som kan sendes fra involverte eller uinvolverte mennesker til en hvilken som helst kamp, via Twitter eller Twitch.
Lyset kan slås av, skjermen eller kontroller kan speilvendes, fyrverkeri kan sendes opp eller alle figurene kan omgjøres til klovner mens strobelys og vill musikk gjør det nært sagt umulig å holde oversikt over hva som skjer.
Funksjonen, som også ved første øyekast kan virke barnslig og unyttig, åpner spillet i to dimensjoner. Kanskje i større grad enn noe annet spill er «#IDARB» et spill man kan spille på fest der det er betraktelig flere gjester enn håndkontrollere (opptil åtte kan spille på én konsoll).
I tillegg gjør spillet seg genialt for profilerte turneringer og streaming via Twitch, fordi det for alvor gir dem som vanligvis bruker tiden sin på å se på streaming av spill, et interaktivt vindu inn i det de ser på.
Kaotisk på godt og vondt
Et godt partyspill har som regel to kriterier å leve etter; det skal være enkelt å plukke opp uten forkunnskaper, og kaotisk og humoristisk nok til å sjokkere og vekke latter.
Dét jeg imidlertid ikke kan se at spillet kan være, men som det annonserer at det ønsker å være, er et spill for seriøse spillere av tullete spill, á la Nintendos «Super Smash Bros.»
Å skulle formgi et spill basert først og fremst på kaotisk gameplay, selv i en såpass enkel ramme som «#IDARB», er en storslagen kunst de færreste spillselskaper mestrer.
Rent gameplaymessig henter spillet veldig mye fra klassiske tullesportsspill som «NBA Jam», og er på sitt beste i de tilfeller der de linker på dem; i pasningspill og samarbeid mellom lagkamerater, og i øyeblikk der man med flaks og intuitiv handling omgår kaoset og laget ser unektelig stilig ut.
I andre tilfeller, når – ofte – ballen trenges opp i et hjørne, og samtlige spillere hiver seg inn i sagte hjørne og trykker vilt på knappene, likner det mer på fotball i friminuttet på barneskolen.
Denne tendensen ser dessverre ut til å trumfe det vi kan kalle pent og ferdighetsbasert spill. Å score pent er vanskelig, mens aggressiv, tanketom knappemosing vil være nært sikkert å forhindre at motparten får det til.
Altfor ofte er samtlige mål i en kamp ren flaks eller selvmål.
Likevel er «#IDARB» et «må ha», også med tanke på at det er gratis denne måneden for de med gullmedlemskap i Xbox Live. Spillet er absolutt hundre tusen prosent perfekt som partyspill, så lenge festen, latteren, og ikke minst den urimelige brautinga til dem som vinner urettmessig er morsommere og viktigere enn spillet selv.
NB! Spillet er lansert til Xbox One.