Indie-flørten starter på Xbox One i mars

To spill er klare til startskuddet.

10. februar 2014 13:37

(PressFire.no): Microsofts offensiv rettet mot indie-spillskapere, omtalt som ID@Xbox, handler om en mer strømlinjeformet prosess mot en utgivelse.

I løpet av mars går startskuddet for de første ID@Xbox-titlene.

Mer «Worms»

Phil Spencer, sjefen for Microsoft Studios, har avslørt to av de første spillene på vei til Xbox One: 

Et nytt «Worms»-spill fra Team 17, der detaljene foreløpig ikke er kjent, og «Nutjitsu».

Sistnevnte eksisterer allerede til Windows Phone og ser ut til å være inspirert en hel del av «Pac-Man». Det er Ninjabee, studioet bak «Keflings»-spillene, som står bak. «Worms» burde være velkjent for de fleste – og finnes allerede i flere varianter til Xbox 360.

Så langt er det ikke bekreftet datoer til disse to spillene. Men i løpet av neste måned starter det som antagelig vil sørge for en jevn(ere) strøm av småspill til Xbox One.

Like enkelt som å trykke på en knapp

På den tyske spillmessa GamesCom i fjor høst, meislet de to Phil-ene i Microsoft – Harrison og Spencer – ut planene for deres indie-flørt.

Det blir enklere å lage og publisere spill selv (alle Xbox One-konsoller kan gjøres om til et dev kit), og Microsoft dropper den omstridte avgiften for å oppdatere eller fikse feil ved digi-spill etter lansering.

– Self publishing skal være like enkelt som å trykke på en knapp, sa Phil Harrison på GamesCom.

I realiteten er det noen krav spillskaperne må innfri. Blant annet må et indie-spillstudio kunne vise til at de har en utgiver i ryggen i den første bølgen av spill.

Vi starter med utviklere som har erfaring med å lansere på konsoll, forklarte Microsofts Chris Carla til Polygon.

Droppet krav om eksklusivitet

Minst 50 dev kits, utviklermaskiner, har blitt sendt ut til spillskapere i påvente av oppdateringen som låser opp en Xbox One til å kunne brukes som et dev kit.

Microsoft har også firet på et opprinnelig krav som skulle sørge for eksklusivitet til Xbox One.

I stedet heter det at de vil jobbe med hvert spill, enkeltvis, for å finne en løsning – men overordnet er det fortsatt et krav om at et spill ikke kan gis ut til PlayStation 4 først, eksempelvis. Eurogamer rapporterte om dette i fjor.

Selskapet har tidligere offentliggjort en liste med over 30 indie-studioer som alle jobber med et Xbox One-prosjekt. Dette er bare første bølge, lover Microsoft.

Blant disse finner vi Iron Galaxy (sist aktuell med «Divekick»), Double Fine («Broken Age»), Team 17 («Worms»), Crytek («Ryse», «Crysis»), Slightly Mad Studios («Project Cars»), Definition 6 («Spy Party») og Signal Studios («Toy Soldiers»).

Xbox LIVE Marketplace hadde en storhetstid med Xbox 360, et kobbel av nedlastbare spill priset rundt hundrelappen – blant annet «Limbo», «Braid», «Shadow Complex» og «Castle Crashers». 

Håpet til Microsoft er helt sikkert å blåse lignende liv inn i menyene på Xbox One, med innhold priset mer fleksibelt og lavere enn fullprisspillene.  

Microsoft bestemmer selv utsalgsprisen, noe utviklerne selv kan gjøre på PlayStation Store, Steam eller App Store. Men Chris Carla sa i et Polygon-intervju i fjor at alle typer spill (og forretningsmodeller) er velkomne gjennom dette ID@Xbox-initiativet. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3