LONDON (PressFire.no): I slutten av oktober kommer «Forza Horizon» til Xbox 360.
Vi har allerede fått prøvekjørt og dannet oss et førsteinntrykk.
Da føles det naturlig å slå av en prat med Turn 10s Dan Greenawalt etterpå, ansvarlig for denne bilspillserien.
Det spesielle med «Horizon» er at det er et helt nytt britisk studio som står bak. Turn 10 og Greenawalt har til nå vært kraften bak «Forza». De tenkte likevel at tidspunktet var riktig for å la noen andre slippe til.
Playground Games ble dannet i 2009, og det av utviklere som har plenty av bilspillerfaring. Studioet består av folk som tidligere blant annet har lagd «Blur», «Split/Second», «Project Gotham Racing», «DiRT» og «Race Driver: GRID».
Det er en smakfull blanding.
I tillegg har de krydret med spillskapere fra Rockstar North («Grand Theft Auto») og Criterion («Burnout», «Need for Speed: Hot Pursuit»), sier de selv i et skryteskriv.
- Vi begynte å se oss om etter en partner rett etter vi hadde lansert «Forza Motorsport 3». En utvikler som kunne tiltrekke seg talent fra en annen verdensdel. Turn 10 er basert i Redmond, Washington. Det betyr at vi kan få folk fra USA, Canada og deler av Asia til å jobbe for oss, sier Dan Greenawalt til PressFire.
Samarbeidet med Playground ble til slutt en realitet. Denne gjengen med briter og europeere er ikke eid av Microsoft foreløpig, men deres første spill er «Horizon», eksklusivt for 360.
Hvem vet, kanskje dette samarbeidet blir mer forpliktende etter hvert?
- Det er en fantastisk historikk når det gjelder racingspill fra Europa. Psygnosis, Bizarre Creations, Black Rock, Codemasters og flere.
- Det var en gjeng utbrytere fra Codemasters som dannet Playground, som vi altså innledet samtaler med for et par år siden.
- Vi fant fort ut at vi delte de samme tankene rundt bilspill. Jeg la fram strategien videre for «Forza»-serien og vi oppnådde umiddelbart en form for enighet. På forhånd ønsket vi å finne noen som både kunne adoptere våre idéer, og endre litt på oppskriften – men også skremme oss litt.
- Det klarte denne gjengen å gjøre, sier Greenawalt.
Etter drøyt to år er altså «Forza Horizon» snart ferdig. Teknologien som befinner seg under panseret er Turn 10 og Microsofts.
Parallelt med at «Forza Motorsport 4» var i utvikling fikk Playground tilgang på spillmotoren. Selve «Forza»-kjernen.
- Vi la til deres kode i «Forza 4». De brukte vår kode i «Horizon», og det arbeidet fortsetter.
- Det innebærer at vi kan ha to team med talenter som jobber med den samme kodebasen. Ikke bare sørger det for vekst av det tekniske aspektet, men også for bedre design og innovasjon på andre felt.
seriøstGreenawalt snakker engasjert og med store ord om planene for serien videre. Åpenbart røper han ikke hva disse planene er. De kan jo potensielt berøre hemmelige «Xbox 720-planer», en konsoll mange tror kan komme allerede neste høst.
Men det er en visjon i bunn og en arbeidsplan for de neste årene.
- Var dette riktig tidspunkt for å lage et «Forza»-spill som er mindre … seriøst?
- Motivasjonen er annerledes, men jeg vet ikke om «seriøst» er et riktig ord for å beskrive forskjellene mellom «Forza Motorsport» og «Horizon».
«Forza Motorsport» er en «simulator» med over 500 biler (i «FM4»), der du gjør karriere ved å bevege deg gjennom spillet på en mer eller mindre lineær måte, mens byr «Horizon» på en diger verden som er åpen.
Du kan altså velge å droppe et løp eller utfordring som blinker mot deg i veikanten, og i stedet dra på søndagstur i favorittbilen om du ønsker det.
To ganske ulike tilnærminger, men likevel er kjørefølelsen temmelig lik «Forza Motorsport» til tross for at utviklerne omtaler «Horizon» som et actionracingspill.
NB! Mer om hvordan det faktisk føles å kjøre «Horizon» leser du om i vår test.
Greenawalt er en fyr som kan prate i timer om fysikk og dekk når han får sjansen.
- Bygger det på en feiloppfatning at fysikk og kjørefølelse i arkadebilspill må være enklere enn i et mer simulatororientert spill?
- Ja, det er en felle hvis en tenker at «arkade er lett og simulator er vanskelig».
- Vi testet «Forza Motorsport 4» med en hel del mennesker, og disse fant ut at spillet faktisk er veldig lett. En åtteåring kan spille det. Resultatene av testingen vi gjorde viser at «Forza 4» er enklere å spille enn mange arkadebilspill.
- Det handler om stien i spillet som takler den tekniske delen av kjøringa og egenskapene dine. Det finnes folk som ikke er interessert i akkurat dette aspektet, og det er helt OK. «Horizon» er like lett å spille som «Forza Motorsport 4», men «Horizon» har også den samme dybden som «Forza 4».
- Det er noe de fleste arkadebilspill tradisjonelt sett har manglet. Altså dybden, sier Greenawalt.
«Horizon» handler om musikk, festival, åpenheten og lekelyst. Det er «salgsargumentet», og smaken man skal få av spillet.
Greenawalt mener dessuten man ikke begynner med å endre på fysikken eller dybden. Da har du tapt som en spillutvikler, sier han.
- Akkurat det er en gammeldags designfilosofi at man må forenkle for å gjøre det tilgjengelig, sier han.
I flere år har bilspillsjangeren dreid seg om simulatorer på den ene siden, i første rekke «Gran Turismo» til PlayStation og «Forza Motorsport» til Xbox, med arkadebilspill på den andre - der de fleste bidragene har vært lukket til baner.
I høst kommer noe så sjeldent som to åpne bilspill med få ukers mellomrom. Først «Forza Horizon». Like etter slippes «Need for Speed: Most Wanted» fra Criterion.
Er det tilfeldig, spør vi Turn 10-sjefen.
Greenawalt himler litt med øynene. Han syns tydeligvis dette er et dumt spørsmål.
- Det er fullstendig tilfeldig. La meg røpe en hemmelighet for deg rundt hvordan vi jobber: Folk som spiller, og spillpresse, har en tendens til å se på de store linjene. «Hva kommer ut de neste månedene, hvilke titler lanseres neste kvartal». Men disse spillene tar to år å lage, sier han.
- Det er som å skyte med artilleri over en fjelltopp. Du skyter lenge før kula lander, sier Greenawalt.
- Vi tenkte ikke på markedstrender eller hva som er «hot» akkurat nå. Vi startet arbeidet med «Horizon» for to og et halvt år siden. Det var da vi «løsnet våre skudd». Og kula lander nå snart, svarer Greenawalt.
Mens vi har Turn 10-sjefen i et slikt hjørne, frister det å spørre om «Project Gotham Racing». Microsoft sitter fortsatt på rettighetene til serien, mens utvikleren Bizarre Creations gikk opp i røyk etter et kort samarbeid med Activision.
Flere med bakgrunn fra Bizarre lager nå «Horizon». Microsoft ser ut til å ha en plan med dette nye spillstudioet. Innebærer denne planen også mer «Project Gotham Racing», spillet som i sin tid konkurrerte med «Forza» på Xbox om å være tøffest?
- Er Bizarre-linken noe som bør gjøre fans av «PGR»-serien, som drømmer om en oppfølger, optimistiske?
- Dette handler om «Forza». Håpet vårt var å få tak i noen av de mest talentfulle utviklerne, og det inkluderer også noen fra Bizarre Creations, er alt Greenawalt vil si om den saken.
Det har versert flere spreke «Project Gotham»-rykter i noen år. Det ble også spekulert i at Microsoft var ute etter å kjøpe tilbake Bizarre etter at Activision stengte dette studioet, og en av selskapets toppsjefer snakket om at Turn 10 kunne være involvert i et «PGR 5».
Men Greenawalt har tydeligvis ikke lyst til å spekulere om dette. Greit nok.
- Er det i planene å gjøre «Forza» til en årlig begivenhet fremover?
- Det er for tidlig å si. Målet er å ha to team med utviklere som jobber med den samme kodebasen, men der det ligger én visjon i bunn.
Likevel antyder han at det er en logikk bak å følge en «Call of Duty»-modell, der en franchise dukker opp med et nytt tilskudd hver høst – hvor flere studioer alternerer for å lage disse spillene. Greenawalt påpeker også at de fleste spillkjøp skjer før jul, som de jo gjør, og at det derfor kan være smart å få noe med «Forza»-navnet ut hver bidige høst.
«Assassin’s Creed», «World of Warcraft», «Oblivion», «Skyrim», «Red Dead Redemption» – og «Forza Horizon». En merkelig miks, syns du?
Fellesnevneren er at Greenawalt, og hans britiske kolleger, så nøye og lenge på hva som gjør en åpen verden til et spennende sted å være i for spillerne.
Også om du har fire hjul som fremkomstmiddel - ikke en hest. De spillene som er nevnt her er alle høyt på favorittlista til Greenawalt. Det var han som ramset de opp.
- Åpenbart er det en historie i «Horizon», der du tas fra A til Å. Det er også tilfelle med de spillene jeg ramset opp. Jeg har brukt 140 timer i «Skyrim». Hvor mye av denne tiden tror du jeg brukte på å følge hovedhistorien? Veldig lite.
- Jeg oppdaget at jeg hadde det morsomst mens jeg bare drev på med andre ting – oftest det som ikke er scriptet.
Dette aspektet har folka bak «Forza» tatt med seg til «Horizon» for å forme en sandkasse.
- Ikke bare betyr det at utfordringene du finner på kartet er varierte, men det er også stor sjanse for at du får noen overraskelser mens du dundrer avgårde i ørkenen – parallelt med den mer lineære historien i spillet.
Playground og Turn 10 har allerede planene klare for hvilken retning de ønsker å gå i fortsettelsen etter at «Horizon» har havnet i butikkhyllene i oktober.
De nedlastbare utvidelsene starter 18. desember, og det er slettes ikke sikkert vi bare kommer til å få pakker med ti nye biler i slengen – slik tilfellet har vært med «Forza Motorsports» månedlige bilpakker.
- Kommer «Horizon»-utvidelsene til å bidra til at pulsen i spillet varer, og det ikke tømmes for leker i sandkassa?
- Dette er et problem for arkadebilspill, også de åpne, store. På et punkt har du fått for kraftige biler og sikret deg alle oppgraderingene – slik at når utvidelsene begynner å dukke opp så har du ikke lyst på nye biler. De du har fra før er rett og slett bedre.
«Forza» har sitt klassifiseringssystem som gjør at nye biler vil være relevante, og dette systemet er også overført til «Horizon», sier Turn 10-sjefen. Han røper at bare store front kommer over til «Horizon», men ikke auksjonshuset.
- Utvidelsene vi planlegger til «Horizon» vil legge til mer innhold og endre gameplayet, ikke bare tilby nye biler, røper Greenawalt.
«Forza Horizon» lanseres eksklusivt til Xbox 360 den 23. oktober.