(PressFire.no): - Utgivere tror ikke på pc eller romsimulatorer. Investorer vil bare legge penger i oppstartsprosjekter for mobilspill eller sosiale spill, hevder spillveteranen Chris Roberts på prosjektsiden til «Star Citizen».
18 år har gått siden Roberts sluttet å jobbe på det siste ordentlige avsnittet i den hyllede romkapteinserien «Wing Commander».
Nå ber han om minst to millioner dollar for å fortsette storseriens ætt, i et moderne romsimulatorspill med elementer fra den massive nettrollespill-sjangeren. Til Windows.
I likhet med romoperaene i «Wing Commander»-serien skal «Star Citizen» by på et omfattende og historietungt univers, hvor spillerne selv preger omgivelsene med handlingene sine.
Blandingen av rolle- og flyspill lar deg blant annet bygge og oppgradere romskip. Støtte for ulike styresett skal etter sigende la deg fly med joysticker og lignende ekstrautstyr.
Tilskuddet av MMO-elementer skal også være av betydning for økonomien, som skal være helt spillerhåndtert - i likhet med for eksempel «Eve Online». Spillerne velger selv hvordan de vil delta i den, og om de er pirater, politi, gruvearbeidere eller handelsmenn.
Om alt går som planlagt, vil Roberts og spillstudioet hans også bruke den avanserte Cryengine 3-motoren for å skildre de avanserte omgivelsene.
Nettsiden kommer også med lovnader om støtte for det populære virtual reality-hodesettet Oculus Rift, som ble folkefinansiert tidligere i år.
I motsetning til andre ikoniske spilldesignere som Tim Schafer og Brian Fargo går Roberts utenom nettstedet Kickstarter. I stedet tar de mot direkte betalinger via hjemmesiden.
- Det ultimate målet må være å koble spillerne direkte opp mot skaperne med så liten friksjon som mulig. Ved å flette inn en egen betalingskomponent, forsikrer vi oss om at alle som vil støtte spillet kan gjøre det.
Folkefinansieringstjenester kan likevel være risikable prosjekter, og man har som regel ingen garantier for at pengene man bruker går til et faktisk spill. Noe av den risikoen dempes muligens av at Cloud Imperium også skal hente inn eksterne investorer etter hvert.
Forrige uke skrev vi en lengre kommentar om flere potensielle farer med Kickstarter og andre kronerullingsprosjekter, som også omfavner Roberts’ nye prosjekt.
Om alt går som planlagt skal «Star Citizen» utgis om to år eller så. En spillbar alfaversjon kommer angivelig i løpet av neste år, om minimumsmålet nås.