(PressFire.no): Det skjer mye på Xbox One-fronten om dagen. Med nye oppdateringer er brukeropplevelsen merkbart bedre, det deles ut gratis spill, og Kinect er i ferd med å bli frivillig, noe som igjen reduserer prisen på grunnpakken.
Det sistnevnte kan også innebære at Xbox One begynner å nærme seg den kraftigere konkurrenten, PlayStation 4.
Det er tross alt en kjent sak at mange spill har tendenser til å se bedre ut på PS4, gjerne ha høyere oppløsning eller bedre bildeoppdateringsfrekvens.
Nå som Kinect ikke er en påkrevd del av Xbox One-opplevelsen, bekrefter Microsoft at flere ressurser frigjøres til grafikkprosessoren.
Xbox-toppsjefen Phil Spencer skrev dette først på Twitter i går, der han fortalte at den nye utviklingsprogramvaren som er tilgjengelig i juni gir utviklerne tilgang til mer GPU-båndbredde, noe som åpner for mer ytelse, nye verktøy og fleksibilitet.
I etterkant bekreftet også selskapet at disse nye ti prosentene med ytelse er frigjort fordi Kinect ikke lenger kreves.
Videre skriver selskapet i en pressemelding (via Eurogamer) at de jobber med utviklerne om hvordan de kan utnytte disse fordelene på best måte.
Den nye utviklersett-oppdateringen skal gi nye muligheter til å bruke tilleggsressursene, samt gi studioene mer fleksibilitet i hvordan man bruker det såkalte «naturlige grensesnittet», altså stemmekontroll og bevegelsesstyring.
Det er altså gode nyheter for utviklerne og spillerne, og det blir interessant å se om flere Xbox One-spill klarer å nå den magiske 1080p-oppløsningen.
Spørsmålet er hvordan Xbox One vil håndtere ressursene til de brukerne som fortsatt ønsker å bruke Kinect, og ha den tilkoblet.