(PressFire.no): Når Sony og Microsoft nå snart slipper sine nye spillkonsoller, blir det for første gang på lenge uten grafikkspesialistene hos Nvidia.
Nvidia jobbet med Microsoft på den første Xbox-maskinen og leverte grafikkløsningen i dagens PlayStation 3, men er fraværende når neste generasjons konsoller slippes i november.
Men ifølge Nvidia vil ikke pc henge etter konsollene.
- Det er ikke lenger mulig for konsoller å være en kraftigere grafikkplattform enn pc. Og jeg skal fortelle deg grunnen, sier teknologi-sjefen, Tony Tamasi, hos Nvidia til pcpowerplay.com og utdyper:
- Det fantes ikke god 3D-grafikk under PlayStation- og PlayStation 2-æraen. Det var rundt PS2 at 3D begynte å komme til pc-en, men før den tid var 3D et område for Silicon Graphics og andre arbeidsstasjoner for 3D.
- Sony, Sega og Nintendo investerte i å bringe 3D-grafikk til en konsumentplattform. Faktisk var PS2 raskere enn en pc.
Videre forklarer han at Xbox 360 og PlayStation 3 var på nivå med pc da de kom.
- Hvis du ser inni de boksene, er begge drevet av grafikkteknologi av AMD eller Nvidia, fordi all innovasjon ble gjort av selskaper som drev med grafikk på pc.
- Nvidia bruker 1,5 milliarder dollar i året på forskning og utvikling av grafikk, og derfor bruker vi 10 milliarder dollar i løpet av en konsollsyklus på grafikkforskning.
Den andre grunnen er ifølge Tamasi at fysikkens lover enten krever større strømtilførsel eller mer effektiv arkitektur.
- Den mest effektive arkitekturen kommer fra Nvidia og AMD, og du kommer ikke til å få noe mer effektivt inni en konsoll siden den bruker samme kjerneteknologi, forklarer han og påpeker at en konsoll har strømbudsjetter pc-er ikke trenger å forholde seg til på samme måte.
- Det er ikke sjans for at en box med 200 watt kan slå en pc med 1000 watt.
Når det er sagt innrømmer han at konsoller med circka samme spesifikasjoner vil yte bedre, blant annet fordi det er mulig å skreddersy kode bedre for maskinene.
PlayStation 4 vil ta i bruk en spesiallaget grafikkløsning fra AMD, som ifølge Sony også tar i bruk Sony-teknologi. Xbox One har også en tilpasset løsning, men skal også være tettere opp mot Radeon-teknologien til AMD.