(PressFire.no): Samtidig som Electronic Arts nylig informerte selskapets investorer, kom det også fram nye detaljer om «Star Wars»-avtalen mellom EA og Disney.
EA kan lage «Star Wars»-titler de neste ti åra, bekrefter økonomisjefen Blake Jorgensen, ifølge Seeking Alpha.
Disney kjøpte LucasFilm i fjor, for en pakke verdt 23 milliarder kroner. EA skal lage nye spill til konsoller og pc, ble det kjent i mai.
Da denne avtalen ble nevnt første gang, fikk vi blant annet høre at DICE lager et nytt «Battlefront». Dette er det første nye «Star Wars»-spillet EA har vist gjennom en kort filmsnutt med en logo påklistret.
Det skjedde under den store E3-messa i sommer.
EA har dessuten fortalt at Visceral Games-folka («Dead Space») skal leke litt med lyssverd fremover.
Hva som skjer med «Star Wars 1313» - spillet som imponerte oss under E3 i fjor, men senere ble kansellert etter Disney-oppkjøpet - gjenstår å se. Offisielt heter det at dette prosjektet, sammen med flere spill LucasArts jobbet med i denne perioden, er kansellert.
Også rollespillekspertene i BioWare har startet jobben med et nytt «Star Wars». Dette er spillstudioet som ga ut MMO-et «Star Wars: The Old Republic» i desember 2011.
Når det gjelder «The Old Republic» er arbeidet med dette onlinespillet ikke over. EA har planer om å holde driften i gang og lage mer innhold, går det fram fra ukas finansprat.
Jorgensen hadde også noen synspunkter å dele om forhåndshypen og inntektene EA har fått fra dette gigantspillet, visstnok blant tidenes dyreste.
- Forventningene var åpenbart veldig, veldig svære, sier økonomidirektøren, ifølge Seeking Alpha.
- Populariteten til MMO-spill har sunket noe over tid, og vi prøvde å restrukturere «Star Wars»-forretningene for bedre å matche økonomien, sier Jorgensen.
Dette handler om hvordan BioWare og EA snudde helt når det gjelder betalingsmodellen i «The Old Republic» kort tid etter lanseringen. Fra å betale en fast sum i måneden, ble spillet vridd over til å være såkalt free2play.
Nå er spillet «gratis», men med flere mikrotransaksjoner pakket lett tilgjengelig i menyene.
- Det er god butikk, og [denne modellen] kan la seg gjenta, sier Jorgensen og antyder i samme slengen at EA nå tjener penger på spillet.
- Når det gjelder hvordan «Star Wars»-merkevaren nå kommer til å vokse gjennom involveringen fra Disney, vil det bli mer spenning i dette spillet – i tillegg til andre titler vi kommer til å produsere, avslører Jorgensen.
Hvis du lurer på de nye «Star Wars»-titlene, røper altså Jorgensen at EA har sikret seg en lisens fra Disney – som nå våker over alt som har med denne galaksen langt, langt borte å gjøre – de neste ti åra.
Men økonomisjefen i Electronic Arts utelukker at de kommer til å la seg friste ved å lage et spill direkte basert på JJ Abrams-filmen som får premiere før jul i 2015.
Den typen filmspill har vi sett flere ganger før: et omslag som minner ganske mye om kinoplakaten, et navn som alene skal generere storsalg – men ofte en gedigen skuffelse når det gjelder innholdet.
EA kommer ikke til å gå i den fella igjen, hevder Blake Jorgensen. De har tidligere gitt ut «Harry Potter»- og «Ringens Herre»-spill av varierende kvalitet. Oftest dårlige. En periode hadde EA i tillegg «Batman»-spillrettighetene, men utviklerne i Pandemic misset en viktig deadline, og gjorde noen utrolige tabber underveis.
- Vi har lagd filmspill gjennom åra, og vi ville være klare på at vi ikke kommer til å lage et «filmspill» - for eksempel basert på filmen [til JJ Abrams], sier Jorgensen.
- Det som er så bra med «Star Wars»-universet, er at det er så bredt og dypt at du ikke trenger å lage et slikt. Du kan lage spill som er veldig fokusert på verden skapt rundt «Star Wars», mener økonomisjefen til EA.
Det er DICE sitt nystartede L.A.-studio som har hovedansvaret med «Star Wars: Battlefront». Bortsett fra en kort fristefilm vist under E3 i sommer (se under), vet vi ikke så mye om spillet – eller når det skal være ferdig.