(PressFire.no): E-sport begynner å ta av for alvor, og antallet spillere som spiller spillene en kan legge under paraplyen «E-sport» vokser stadig, og i en forrykende fart.
Det desidert største spillet er «League of Legends», MOBA-spillet fra Riot Games, og nå har spillet nådd en absurd milepæl.
Spillet har nå nådd helt utrolige 100 000 000, ett hundre millioner, aktive spillere i måneden. Hver måned spiller tjue ganger Norges befolkning spillet.
«Erkerivalen» til, og originalt spillserien «League» er basert på, «Dota 2», har til sammenligning 13 millioner aktive brukere.
Nesten 1,5 prosent av alle menneskene i verden spiller «League of Legends» månedlig. Hadde «LoL»-fans vært et land hadde det vært det tolvte største i verden.
Suksessen har tatt skaperne av spillet, Marc Merrill og Brandon Beck, på senga. De innrømmer at de aldri i verden hadde sett for set at spillet skulle bli så ekstremt stort.
- Jeg husker jeg sendte ut en intern epost da vi traff 100 000. Vi var så gira da! Vi dro fram champagnen, sier Merrill i et dybdeintervju hos Polygon.com.
- Det var en stor milepæl. Det blåste vekk alle de villeste forventningene våre. Etter det har det bare fortsatt å være weird.
Beck stemmer i, og sier at det er vanskelig å vri hodet rundt hvor mange mennesker det er snakk om.
- Det er vanskelig å forstå, fordi til syvende og sist så føles det ikke ekte. Det er bare tall på en skjerm, men det kuleste er når vi faktisk er på eventer og får møte fansen face-to-face. Å dra på et pc-treff i Thailand, en e-sportturnering i Shanghai eller en liten meetup på et universitet.
- Det er da det føles ekte.