De danske utviklerne av fjorårets Xbox Live Arcade-hit, «Limbo», har brukt pengene de tjente på spillet til å kjøpe seg fri fra investorer. Det har investeringsbanken GP Bullhound nå avslørt, ifølge spillsiden Gamasutra.
Det betyr at grunnleggerne av Playdead, Arnt Jensen og Dino Patti, nå har full frihet til å styre selskapet som de vil. De forteller til Gamasutra at de brukte pengene de tjente på det suksessfulle spillet til å kjøpe seg fri.
I en e-post til PressFire fortalte Dino Patti at også den danske staten, i likhet med den norske, har et feilaktig inntrykk av at spill er for barn:
- Jeg tror dette bare har vært en hindring for å skape noe som både er kulturelt og kommersielt. Vi var en av de heldige studioene som fikk finansiell støtte fra staten i løpet av de tre første årene, skriver Patti.
Han mener at de 750.000 danske kronene var svært verdifulle i starten, spesielt fordi de som entreprenører kunne beholde en større andel av selskapet:
- På den måten hindret vi at kun kommersiell krefter tok over, noe som ville betydd at selskapet hadde forlatt Danmark, som mange suksessfulle selskaper gjør.
Han avslører videre at budsjettet på «Limbo» var hele 15 millioner danske kroner og at Arnt Jensen begynte å jobbe på spillet allerede i 2004.
De fikk også 600.000 fra Nordic Game Program, og sammen med penger fra egen lomme kunne de begynne å ansette folk. Likevel måtte de ha inn mer penger, og det ble til slutt 13,3 millioner kroner som måtte komme fra investorer.
Resten er historie som det heter – det bekmørke og vågale spillet ble sluppet til kritisk hyllest og skal ifølge Playdead ha blitt kjøpt av over 527.000 spillere. I sommer ble også spillet sluppet til PlayStation 3 og PC.
«Limbo» er tilgjengelig for Xbox 360 (Xbox Live Arcade), PS3 (PSN) og PC (Steam).