Mener denne spaken kan bli nesten like presis som mus og tastatur

– Kommer oss 90 prosent dit, tror skaperne.

10. januar 2014 11:29

(PressFire.no): Sammen med operativsystemet SteamOS er den nyskapende håndkontrolleren Steam Controller det bærende elementet i Steam Machines – dataspillgiganten Valves forsøk på å utforme den perfekte spillboksen.

I stedet for klassiske analogstikker har den for eksempel to styreflater med innebygd magnetisk motstand. Tanken er å gjøre typiske pc-titler spillbare i sofakroken.

«Portal»- og «Dota 2»-studioet innrømmer at håndverket deres foreløpig ikke kan måle seg med mus og tastatur hva presisjon angår. Men de tror de kan nærme seg.

– Et spill som «Dota» er så sofistikert at det blir en utfordring, men vi tror vi kan komme oss 90 prosent av veien, forteller Valves Jeff Bellinghausen til Polygon

Obs! Nederst på denne siden kan du se en video av Steam Controller i aksjon.

Kjapt og pirkete

Å tolke det actionfylte strategispillet effektivt med håndkontrolleren, som betatestes av 1000 utvalgte privatpersoner i disse dager, er et av prosjektene studioet nå tar for seg.

Med krav om flust av hurtige museklikk og traktering av en rekke tastaturkommander, er «Dota 2» et typisk eksempel på en opplevelse som bremses sterkt av typiske håndkontrollere.

Det har allerede begynt å dukke opp videoer av betatestere som har hjemmesnekret et Steam Controller-oppsett til det populære spillet, med vekslende hell.

Jimo greier seg helt greit i sitt forsøk på Wraight-Night, men må også se seg nødt til å spille i et mye lavere tempo enn man forventer med mus og tastatur. 

Ikke en erstatning

Bellinghausen slår fast til Polygon at de slettes ikke prøver å fase ut mus og tastatur, men simpelthen vil gi et alternativ til dem som foretrekker sofaputer under rumpa.

– «Team Fortress 2»-spillere som er ordentlig fornøyde med mus og tastatur trenger ikke å bekymre seg for at vi endrer eller fjerner det på noe vis.

Samtidig påpeker Valve-utvikleren at Steam Controller nok aldri kommer til å overgå mus og tastatur i presisjon, og bruker «Dota 2»-stjerna Dendi som eksempel.

– [Han] kommer nok ikke til å spille på samme nivå med håndkontrolleren, men det er heller ikke målet. Det gjelder spaken generelt, mener Bellinghausen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3