- Mer innhold og flere spill er vår største prioritet

Sony-sjef innrømmer Vita-vansker.

10. august 2012 12:30

(PressFire.no): Sonys håndholdte, PlayStation Vita, har så langt ikke solgt så bra som selskapet helt sikkert hadde håpet på - og regnet med.

En trang fødsel er ikke uvanlig for en slik maskin. Nintendo 3DS måtte ha flere måneder for å få opp dampen. Etter et betydelig priskutt, og slippet av en rekke store førstepartsspill, fikk imidlertid 3DS vind i seilene.

Sony la nylig fram sine ferskeste tall og resultater. Der hadde de på kløktig vis kamuflert PlayStation Vita-salgstallene. Samtidig nedjusterte de målet fra 16 til 12 millioner solgte Vitaer det neste året.

- Vi er veldig fornøyd med konsollen

Shuhei Yoshida, sjef for selskapets spillavdeling, innrømmer i et intervju med det offisielle PlayStation-magasinet (fra IGN) at det er et tøft marked Vita operer i.

Vi er veldig fornøyd med plattformen og konsollen. Den byr på en utrolig spillopplevelse, sier Yoshida for å varme opp avvæpnende i intervjuet – før han innrømmer at konkurransen er annerledes og tøffere nå:

- På grunn av veksten til sosiale og mobile spill, åpner det seg en rekke muligheter som utgivere kan velge blant. Og fordi sosiale/mobile spill er i vekst når vi snakker om forretningsdelen, kan disse raskt skifte fokus og utviklerressurser for å ta del i dette voksende markedet.

Sliter med å fenge utviklere

Kanskje mest alvorlig for Sony, og som et resultat av at markedet har endret seg, er det at Shuhei Yoshida nå innrømmer at de sliter med å sjarmere sine gode samarbeidspartnere i såkalte tredjepartsselskap.

Utviklere som EA, Ubisoft, Activision, THQ og Take-Two – som Sony selvsagt ønsker skal lage flere sjelsettende spill til Vita – har økt skepsis til konsollen, innrømmer PlayStation-toppen.

- Vi har større problemer enn vi hadde forutsett i forhold til å få støtte fra tredjepartsutviklere, men dette er vår jobb, sier Yoshida i OPM-intervjuet (via IGN).

Han har åpenbart forstått det som mange har ropt etter siden lanseringen av Vita tidligere i år: Konsollen trenger flere spill. Gjerne også små, smarte og indie-utviklede titler - sammen med svære merkenavn.

Yoshida sier at noe av styrken til Vita er at den er enkel å utvikle innhold til, og dermed burde falle i smak hos mindre, uavhengige utviklere.

- Mer innhold og flere spill er vår største prioritet, sier presidenten for Sony World Wide Studios.

Priskutt på GamesCom?

Neste uke går GamesCom av stabelen I Köln, og PressFire drar mannsterke. Sony skal ha en pressekonferanse tirsdag kveld (klokken 19:00), som du for øvrig kan følge direkte her på PressFire.

Før det er det EA som har sin brief.

Tirsdag kan det blir vist nye Vita-spill, kanskje det også annonseres andre nyheter som kan blåse liv i konsollen. Tradisjonelt sett har Sony ofte benyttet scenen i Köln til både å annonsere priskutt, som da de sløyet prisen på PS3 i fjor, eller har med seg ny hardware til en eksisterende plattform.

I forkant av GamesCom, har det i sommer versert bilder av det som kan være en ny, superslank PS3-modell. GamesCom tjuvstarter med pressekonferanser fra EA og Sony tirsdag 14. august, fra klokka 16:00 og utover.

Her ser du vårt E3-intervju med PlayStation Europa-sjefen – der naturlig nok Vita var et av temaene:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3