(PressFire.no): QuakeCon ble sparket i gang denne uka. Tradisjonen tro holdt John Carmack et langt åpningsinnlegg på fan-festen.
Carmack er et av de skarpeste hodene i bransjen. Han var med på å stifte id Software og sto bak klassikere som «Doom», «Wolfenstein» og «Quake» i sin tid.
I mellomtiden har han lagd noen romraketter.
Carmack valgte å berøre tema som angår de fleste med ambisjoner om å teste de nye maskinene fra Sony og Microsoft. Han mener selv at det er lite som skiller PlayStation 4 fra Xbox One.
Grunnen er åpenbart at begge kamphanene nå har landet på omtrent samme type teknologi.
- Det er nesten utrolig hvor like maskinene er når det gjelder evner. Hvordan disse egenskapene i essens er de samme. Vi kan snakke om hvor forskjellene ligger i minnearkitekturen. Men bunnlinja for begge er en flerkjerners AMD-prosessor, med AMD-grafikk.
- Det er merkelig hvor like de er, fortalte Carmack ifølge Eurogamer.
- Men akkurat dét må da være en god ting for AMD-selskapet, vitset han.
John Carmack fristes ikke utpå til å spå hvem som ligger best an til å «vinne» den neste konsollgenerasjonen.
- Det kan vippe begge veier, mener id-grunnleggeren.
Han legger korta på bordet, og innrømmer at Xbox 360 var hans favoritt i den nåværende, men roser Sony for å ha tatt grep til neste generasjon.
- Det er ingen hemmelighet at jeg foretrakk 360 framfor PS3. Selv om det er enkelte ting Sony gjorde bra med hensyn til spillutviklere, var 360 en bedre plattform å jobbe med.
- Sony har tatt store skritt. Deres utviklerverktøy til PlayStation 4 kom ut på en mye bedre måte enn før. De har tatt noen fokuserte avgjørelser med sine strategier og arkitekturen, fortsetter han.
Carmack mener retningen Microsoft opprinnelig ville dra Xbox One i – med en konsoll «alltid påkoblet nettet» og begrensninger i forhold til bruktspill – er uunngåelig i det lange løp.
Men det vil skje, tror han.
Carmack betegner reaksjonene fra mange spillere som «interessante», fra folk som i sterke ordelag kritiserte den opprinnelige Xbox One-strategien.
Han tror Kinect-kameraet som følger konsollen, og iakttar deg, forsterker følelsen av at Microsoft trenger seg på husrommets fred.
Likevel mener Carmack at bransjen uansett vil bevege seg i retningen av slike kontrollerte miljøer. Snart.
- Idéen om at alle som gikk rundt med en mobil for ti år siden kunne få GPS-sporet posisjonene sine, gjorde at alle med sølvfolie-hatter gikk helt amok.
Det var litt det samme som skjedde med Xbox One-idéen, mener han
John Carmack synes Microsoft fikk for mye pepper rundt idéen om å samle kjøpshistorikk og spillsamlingen din i mer kontrollerte former enn før. En ukes tid etter at E3-spillmessa var over, tok Xbox One en utrolig usving og droppet de mest omstridte kravene.
- Jeg syntes heksejakten var litt ufortjent, sier Carmack.
Heksejakten han snakker om, kuliminerte ikke bare med at Microsoft droppet sine mest kontroversielle Xbox One-tiltak - Xbox-sjefen valgte også å finne seg ny jobb bare måneder før konsollansering.
- Personlig er jeg veldig glad i å ha alt av digitalkjøp samlet et sted, alle mine iTunes-kjøp, og alt fra Amazon- og Steam-handel. Det er en positiv greie, mener Carmack, og sammenligner brukeropplevelsene med spill og digitalt innhold med å være i «en velpleid hage noen tar hånd om».
NB! Du kan se hele QuakeCon-talen hans her (totalt sju deler, på drøye tre timer).
Han syns i tillegg at enda flere utviklere bør fokusere på å få opp bildeflyt i spillene sine når de nå jobber med titler til Xbox One og PlayStation 4.
Jakten på 60 bilder i sekundet, ikke bare 30, bør stå høyt på agendaen, mener Carmack, og dette vil være med på å gi nestegenerasjonsspillene et løft.
- Det er forskrekkende for meg at vi fortsatt ser folk strekker seg etter 30Hz-spill til en ny generasjon.
Når det gjelder bevegelseskontrollere, som Kinect, er Carmack på ingen måte frelst. Selv om Microsoft demonstrerte sin nye og mer sofistikerte Kinect-sensor på E3-messa i juni, er ikke John Carmack en av dem som lot seg trollbinde.
Han mener Kinect fortsatt feiler i noen av de mest elementære måtene du vil interagere i spill på. Og han sier ifølge Eurogamer at denne sensoren fortsatt har begrensninger når det gjelder forsinkelser og bildeoppdateringer.
Carmack forbinder begrensningene du føler i et Kinect-spill med måten Apple designet sine Mac-mus:
- Én måte jeg sammenligner den på, er gjennom måten jeg brukte å gi kritikk til hvordan Apple lagde énknapps-mus. Alle som jobber med en mus, ønsker seg i grunn flere knapper. Kinect er på en måte som en mus uten knapper, og med en hel del forsinkelser i tillegg.
- Det er teknologi med en fremtid, innrømmer han likevel.
- Microsoft pusher dette hardt, og har gjort en utmerket jobb med den. Men jeg er fortsatt ikke en av dem som tror at dette er en hjørnestein hos de nye konsollene.