SAN FRANCISCO (PressFire.no): Eventyret med «Minecraft» er ikke over enda, om du trodde det. Spillet, som svenske Markus «Notch» Persson begynte på i 2009, ble formelt lansert på tampen av fjoråret.
Vår anmelder var blant annet veldig lett å begeistre.
I mellomtiden, i løpet av over to års tid, strømmet stadig nye til. Det gikk an å forhåndskjøpe når spillet var i alfa-utgave, på vårparten i 2009. Sammen med andre dedikerte fans, kunne man bli med på å forme det som har blitt et av de største spillfenomenene de senere åra - og «Notch» fikk vanvittig mye støtte og gratis PR i fasen før lansering. 25 millioner har lastet ned spillet til pc, det har dukket opp versjoner til Android- og iPhone-telefoner – og snart dukker «Minecraft» også opp til Xbox 360.
I forbindelse med X12-dagene til Microsoft i San Francisco i forrige uke, slo vi av en prat med Roger Carpenter som jobber hos Microsoft som produsent, med ansvaret for konsoll-«Minecraft».
Spillet ble først annonsert under E3-pressekonferansen til Microsoft i fjor sommer. Når Xbox 360-utgaven slippes om bare få uker, blir det i en litt forenklet versjon. Men samtidig mer spiselig å sette seg inn i, mer forklarende – og med et løfte fra Microsoft om vedvarende oppdateringer i tiden som kommer.
- Xbox-versjonen er den vi prøver å gjøre mest tilgjengelig for folk. Pc-versjonen dropper deg rett inn i spillet, og du må kanskje på nett for å lete deg frem når du står fast.
- Vi startet prosjektet ved å se på dette aspektet, samt lagde en opplæringsdel med de aller viktigste elementene som gjør at du bare kan sette i gang med «craftinga», forteller Roger Carpenter til PressFire.
NB! Her finner du flere intervjuer og nyheter fra X12.
Selvsagt, når det gjelder et spill som fronter det kreative ved bygging på den måten «Minecraft» gjør, dukket det tidlig opp en Wikipedia-variant dedikert til dette spillet.
Her florerer det med brukerskapt trivia og tips om hvordan man skal mestre alle aspektene av spillet. Mange har nok vært nødt til å pause spillingen sin for å konferere litt med «Minecraft»-wikien. Dette tok Microsoft tidlig inn over seg når man begynte å tilpasse til konsoller.
- Vi har inkludert alle Wiki-sidene i Xbox-versjonen. Der får du servert klart og tydelig hva du trenger, og slipper å stoppe spillingen for å lete etter svar. Men det viktige i den forbindelse er å understreke at spillet er det samme. Det er like dypt og mangfoldig, sier Carpenter.
Skulderknappene på Xbox-konsollen brukes for å bla i menyene. Innholdet du finner med mus og tastatur er mappet over til en kontroll og ryddet ørlite grann opp i.
Den kanskje viktigste nyheten er at «Minecraft» til Xbox 360 får støtte for at flere kan spille samtidig. Fire kan bygge og kreere sammen på delt skjerm og samme konsoll, eller du kan slå din byggetrang sammen med inntil åtte online. Det går også an å kombinere disse to flerspillermulighetene, avslører Carpenter i forbindelse med X12-eventet i San Francisco.
- For første gang blir «Minecraft» en stue-opplevelse. Der alle får en 1080p-opplevelse, og slipper å sitte i hver sin kjeller, ler han.
- Sett fra deres perspektiv: hva gjorde at Microsoft ønsket en Xbox-versjon av «Minecraft»?
- Det har 25 millioner nedlastinger, fem millioner av disse brukerne betaler. Xbox LIVE har det dobbelte av brukerbase. Vi tror denne kombinasjonen er bra, og at en Xbox LIVE-versjon vil gjøre at flere blir nysgjerrige på dette fenomenet. Kanskje også friste noen av pc-spillerne til å teste ut denne versjonen? Dessuten er dette et spill som passer flott til hele familien. Det er også et element som var viktig for oss.
I «Minecraft» sin natur har det vært en evolusjon som gjør at spillere har vært med på hele ferden, fra en alfa-versjon til lanseringen av det «ferdige» spillet i fjor høst. Men oppdateringene og nyhetene i pc-versjonen stopper ikke enda.
Microsoft bedyrer at de har planer om å støtte opp under «Minecraft» en god stund etter Xbox LIVE-lanseringen.
- Vi måtte ta en versjon av spillet for å begynne vår jobb. Etter den tid har det kommet flere oppdateringer, og fortsetter å dukke opp. Det jeg kan si er at det vil bli oppdateringer til Xbox-versjonen også, i takt med hvordan spillet til pc utvikler seg. Vi ser på dette i et lengre perspektiv, og så lenge folk liker spillet kommer det til å skje.
Xbox 360-versjonen av Minecraft kommer «til våren en gang». Det er ikke lenge til våren, men Microsoft vil foreløpig ikke ut med en konkret dato. Heller ikke prisen er bestemt enda, men vil bli annonsert snart, ifølge Roger Carpenter.