(PressFire.no): Norske Red Thread Games avslørte i dag sitt nye spillprosjekt, «Draugen».
Bak roret står Ragnar Tørnquist og flere av folka som tidligere jobbet i Funcom med storprosjekter som «Age of Conan» og «The Secret World».
Parallelt med utviklingen av «Drømmefall: Kapitler», som er ventet ferdig om et års tid, har de nå begynt å snakke ut om «Draugen» - et overlevelsesspill med skrekkelementer, skildret i førsteperson.
Rammen er Vestlandet slik landsdelen var på 1920-tallet, og inspirasjonen er blant annet hentet fra skandinavisk litteratur, oppgir spillskaperne i Red Thread Games.
Kulissene er dype fjorder og bratte fjell.
- Spillet er en mørk og forstyrrende reise inn i det bekmørke hjertet til norsk nasjonalromantikk, sett gjennom øynene til en amerikansk naturfotograf, botaniker og entomolog, heter det på spillets nettside.
I dag kunngjorde Norsk Filminstitutt (NFI) en ny runde spillstøtte, og «Draugen» får 850 000 kroner.
Et spørsmål mange åpenbart vil stille seg nå, er om utviklingen av «Draugen» vil påvirke sluttspurten til «Drømmefall: Kapitler» - et prosjekt som blant annet er finanisert gjennom Kickstarter-kronerulling og NFI-støtte.
Red Thread Games er forberedt, og parerer slik:
- Det vil ikke påvirke «Drømmefall».
Kortversjonen av svaret serveres på denne måten. Spillstudioet utdyper litt:
- Det litt mer kompliserte svaret er at dette bare vil styrke «Drømmefall: Kapitler».
Indiestudioet har hatt som hensikt å vokse med et andre prosjekt en stund, og forklarer at NFIs «generøse tilskudd» har hjulpet dem med å realisere planene.
- Vi bygger et nytt team som skal jobbe med «Draugen». Ingen som i dag jobber med «Drømmefall: Kapitler» vil bli påvirket – alle holder seg der de er. Siden begge disse titlene er utviklet med Unity 3D, blir verktøy, teknologi og kunnskap delt mellom de to avdelingene, noe alle vil dra nytte av, oppklarer Red Thread.
«Draugen» er inspirert av skandinavisk litteratur, legender og eventyr, i tillegg til nordisk mytologi og sagaene fra Island.
- Vi dykker ned i de dypeste, mørkeste hemmelighetene til et øde fiskersamfunn hvor hver eneste sjel på mystisk vis har forsvunnet, heter det fra spillmakerne.
Red Thread Games har tenkt å avsløre flere detaljer fra «Draugen» nærmere jul, sier de. Da vil de blant annet fortelle mer om hvilke personer du møter i spillet, og røper helt sikkert flere detaljer rundt handlingen.
Men litt om hva slags opplevelse de brygger på kan de norske spillutviklerne avsløre allerede nå.
- Mens spilleren utforsker den lille bygda, samler spor og minner – og oppdager sannheten bak en fryktelig tragedie – vil de lære mer om historien til bygda og deres innbyggere.
- Av og til vil en kvinne kledd i svart skimtes fra distanse. Hvem er hun, hva er hennes forbindelse til dette stedet?
Vi spurte produsent Ragnar Tørnquist hvor han og kollegene i Red Thread Games egentlig har gravd for å finne inspirasjon.
«Skandinavisk litteratur og myter», oppgir de selv på sine nettsider. Flere i PressFire-redaksjonen fikk assosiasjoner til BBC-serien «Malstrøm» da vi først leste om premisset for «Draugen».
- Den har jeg ikke fått med meg - takk for tipset! Jeg tror det kommer til å være mange velkjente referanser, fra natur og arkitektur, til eventyrreferanser og ideer fra myter, legender og sagaer.
- Vi vil ikke avsløre alt for mye med én gang, men vi lover at norske spillere absolutt vil få litt ekstra ut av settingen og historien, sier Tørnquist i en epost til PressFire.
- «Survival horror adventure» høres nytt ut fra norske utviklere. Førstepersons eventyr også, for så vidt, selv om «Among the Sleep» har lignende ramme. Hvordan kan vi forvente at dette utspiller seg? Er dette et steg bort fra eventyrspill slik dere har lagd dem tidligere?
- Dette er både et skritt i en spennende ny retning, og en videreføring av alt vi har lært og gjort gjennom mange år med historiefortelling i spill.
- Dere har to spill på gang i et temmelig ferskt studio nå, og har allerede berørt spørsmål om påvirkningen «Draugen» kan ha på «Drømmefall Kapitler». Hvordan tror dere Kickstarter-backerne vil reagere på at dere begynner på et nytt spill før det første er ferdig?
- Det er selvfølgelig et godt spørsmål, men så langt har reaksjonene vært veldig positive. Vi regner med at det dukker opp spørsmål om hvordan vi skal håndtere to prosjekter på én gang, men det har vært en del av planen vår å vokse og lage flere spill, og vi er godt forberedt på dette.
- De som i dag jobber på «Drømmefall», kommer til å fortsette med det, og vi er i ferd med å etablere et helt nytt team for «Draugen».
- Har dere siktet dere inn mot folkefinansiering for «Draugen» også, etter storsuksessen sist?
- Ikke for øyeblikket, men det er noe vi kommer til å evaluere etter hvert. Støtten fra NFI gjør at vi får satt i gang og laget en god prototype før vi bestemmer oss for hva vi gjør videre.
- Definitivt et veldig spennende og erkenorsk premiss. Hvorfor ser vi så få spill som hviler på vår egen kultur, egentlig?
- Godt spørsmål! Vi føler i alle fall at det er utrolig mye å hente i norsk kultur, historie, natur, eventyr og legender, og det har lenge vært en drøm for meg å jobbe på et spill som foregår i Norge. Jeg tror vi kommer til å se mer av dette fremover, så fremt NFI får muligheten til å fortsette å støtte norsk spillindustri. Det håper vi i alle fall på — det er vanskelig å se for seg at den rikdommen vi har akkurat nå innenfor norsk spillutvikling hadde vært mulig uten NFI, sier Ragnar Tørnquist til PressFire.
Red Thread Games opplyser ikke når spillet er planlagt lansert, men «Draugen» utvikles til Windows/Mac/Linux, i tillegg til «nestegenerasjonskonsoller».