(PressFire.no): Tidligere denne uka skreiv vi at verdens største digitale spillbutikk fikk stryk av en amerikansk forbrukerorganisasjon.
Sjefen for butikken, Erik Johnson fra Steam, innrømmet at de ikke er der de burde være og varslet ombygging av hele kundeservicesystemet.
Angrerett som følge av EU-direktiv
Noen endringer skjer allerede nå – Steam har oppdatert brukervilkårene sine og åpner nå for 14 dagers angrerett, men kun for dem som bor i EU-land.
Det kommer etter det nye direktivet fra EU som krever 14 dagers angrerett for digitale kjøp.
I utgangspunktet skal Norge være inkludert som følge av EØS-avtalen, men i skrivende stund har vi ikke funnet noen måte å angre på kjøp i tjenesten.
Valve har selv uttalt at de ikke kommer til å tilby angrerett med mindre det kreves av loven.
I brukervilkårene står det nå at «hvis du er en EU-abonnement har du rettigheten til å trekke et kjøp på digitalt innhold uten kostnad og uten å måtte gi en grunn».
Hos EA kan du spille før du angrer
I Electronic Arts' digitale butikk, Origin, er det faktisk mulig å spille spillet før du eventuelt angrer og får pengene tilbake.
Hos Origin heter det, etter en oppdatering 16. mars 2015, at du kan be om pengene tilbake hele 24 timer etter at du startet spillet første gangen – innen syv dager etter at du kjøpte det eller syv dager etter at spillet ble lansert, hvis du forhåndsbestilte det.
De skriver også at du kan få pengene tilbake om EA ikke har det tekniske på stell og du hindres å spille det. Da må det skje innen 72 timer fra du først startet spillet.
De tilbyr derfor ikke samme 14 dagers angrerett, men man kan nok argumentere for at Eletronic Arts’ tilbud er bedre enn de er lovpålagte gjennom direktivet fra EU.