Nå vet vi endelig hva denne PlayStation VR-boksen gjør

26. februar 2016 11:30

(PressFire.no) Vi er bare en måned unna utsendingen av de første Oculus Rift, og to unna lanseringen av HTC Vive.

Én av brillemakerne har derimot holdt kortene tett til brystet, men nå begynner det for alvor å dryppe info også om PlayStation VR. Selv om det offisielle utsagnet er at headsettet skal komme «første halvår», så ser det mer og mer ut som det blir en høstlansering.

Det trenger imidlertid ikke bli så lange til sony avslører dato og pris - det har invitert til et lukket arrangement i San Francisco 15. mars.

Men annen informasjon har imidlertid kommet ut, for under Vision AR/VR Summit forrige uke holdt Richard Marks en prat om headsettet som skal kobles til PlayStation 4.

Han jobber hos Sony, i det som så fint kalles «PlayStation Magic Lab» - en smeltedigel for gode idéer hos Sony-basen i San Fransico.

Han kunne bekrefte et par ting.

For eksempel at vi bruke de allerede eksisterende dingsene som kan brukes på PS4.

Du trenger med andre ord ikke å kjøpe noe annet enn de gamle Move-kontrollerne eller kameraet til PS4 for å være klar.

1920x1080-oppløsning på skjermen inne i headsettet visste vi allerede om, noe som er hakket lavere enn Rift og Vive, mens 120hz oppdateringsfrekvens er hakket over.

Den magiske grensen for oppdatering av skjermen er 20 millisekunder fra du beveger deg til et nytt bilde vises for å kunne «lure» hjernen til å tro at det du ser oppfører seg ekte. Dette holder PSVR seg godt innenfor, med 18 millisekunder oppdatering.

Det er strødd ni LED-pærer rundt på headsettet for at kameraet skal kunne følge deg rundt i rommet, og Marks tar godt i og hevder at en PS4 i praksis vil være omtrent seksti prosent kraftigere enn en pc som har samme maskinvare.

Sony har bestemt seg for at dere såkalte «reprojection»-teknologi alltid skal være slått på. Teknologien er et triks som gjør at spill som kjører i 60 bilder i sekundet kan sparkes, eller «interpoleres» opp til 120 bilder, noe som hjelper for å få opplevelsen så smuuuud som mulig.

(Foto: Matt Hill, T3.com)

Men hva gjør boksen?

Sammen med VR-brillene kommer det en liten boks, og det har vært knyttet litt mystikk til hva denne faktisk gjør.

Det eneste vi visste var at den var kalt en ekstern «processing unit».

Men svaret er at den ikke prosesserer så veldig mye, og den forstyrrer ikke signalet som går fra maskinen til headsettet.

Det den gjør er å kopiere det ferdige (og ferdigvridde) bildet som er klart for headsettet, og retter det ut igjen slik at en kopi av det som befinner seg i brillene  kan vises på en TV samtidig.

Slik mener Sony at det kan bli en mer sosial opplevelse å spille i VR sammen med andre. I teorien skal det også gå an for andre i rommet å se noe helt annet enn personen som har brillene på seg.

Boksen, som er på størrelse med en Wii, tar også for seg alt av prosessering som omhandler 3D-lyd for headsettet, slik at PS4 ikke trenger å bruke ressurser på det.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3