– Nedskjæringer og nytt «Need for Speed» satt på pause
Hevder utviklerne flyttes til neste «Battlefield».
(PressFire.no): I fjor omorganiserte Electronic Arts bilspillsatsningen sin under Ghost Games-paraplyen. Dette ferske studioet var delt mellom en svensk og engelsk avdeling.
Planen har vært å plassere Ghost i førersetet med et langsiktig perspektiv for «Need for Speed». Det understreket en av sjefene i dette spillstudioet, Craig Sullivan, overfor PressFire i fjor høst.
Nå kan det ha oppstått skjær i sjøen for den engelske delen av Ghost. Et nytt og uannonsert «Need for Speed»-spill skal ha blitt parkert.

«Battlefield» med politi-tema
Polygon har snakket med «flere kilder» som bekrefter disse opplysningene overfor spillnettsiden. Ghost har permittert eller sagt opp flere utviklere i løpet av forrige uke, påstås det. Fremtiden til dette berørte «NfS»-prosjektet er dermed uviss.
Flere av disse utviklerne skal ha fått tilbud om å jobbe med en tittel fra Visceral Games. Et nytt «Battlefield»-spill – med politi-tema – som har kodenavnet «Havana».
Det er første gang vi hører snakk om et slikt «Battlefield»-prosjekt. «Havana» kommer ut senere i år, hevder Polygons kilder.
I så fall legger EA opp til en arbeidsfordeling som minner om den Activision har til «Call of Duty». Infinity Wards og Treyarch har de siste åra alternert – men også Sledgehammer («Modern Warfare 3») har bidratt til å gi avlastning, og få ut et nytt «Call of Duty» hver høst.

Årlige «Battlefield»-spill?
Etter å ha satt «Medal of Honor»-serien på pause, er det ikke overraskende med en økt «Battlefield»-satsning.
Electronic Arts har tidligere snakket om utfordringene som er involvert med noe slikt. Økonomisjefen i EA, Blake Jorgensen, malte ut hva slags organisering som må ligge i bunn hvis de velger å gå i den retningen.
- Utfordringene er at du trolig er nødt til å gjøre jobben hos to ulike studioer, for dette er vanskelig, sa han under en konferanse som Seeking Alpha rapporterte fra i november i fjor.
- Man må være veldig forsiktig slik at du ikke ødelegger serien på veien. Du må gjøre det skikkelig spennende og annerledes, men på samme tid sørge for at en flott serie forblir intakt, sa Jorgensen.
Bekrefter omstruktureringen
Polygon spekulerer i at dette i praksis parkerer ett av flere prosjekter de har jobbet med – og at den svenske delen av Ghost nå får hovedansvaret.
«Need for Speed» trenger altså ikke å være i faresonen. Én kilde forteller Polygon at Gøteborg-studioet får større innflytelse i fortsettelsen.
Nedskjæringene i England rammer trolig dem som hoppet over fra Criterion («Burnout») i en overgangsfase. Criterion lagde to «Need for Speed»-spill før Ghost overtok stafettpinnen.
To av grunnleggerne i Criterion avsluttet sitt mangeårige samarbeid med EA og startet eget studio nylig, mens et titalls mennesker fortsetter å jobbe med et nytt spill under ledelse av Matt Webster.
EA kommenterer ikke disse ryktene spesifikt, men bekrefter i en uttalelse til Polygon at «de er inne i en konsultasjonsfase når det gjelder enkelte stillinger ved Ghost Games i England».