Ni grunner til at Nintendo kan ta rennafart i VR på dagens Switch

Ryktene om snarlig VR-push fra Mario-folket er for urealistiske - her er hvorfor.

23. februar 2019 19:48

(PressFire.no): De siste dagene har det (igjen) svirret rykter om at Nintendo kommer til å lansere et eller annet som har med VR på Switch å gjøre.

Denne gangen kommer ryktene via nettsidene GoNintendo og Nintendo World Report, som i tillegg til å mener å ha kilder på at en håndfull «tradisjonelle førsteparts-spill» også vil få VR-støtte i nær fremtid.

Ryktene har, om vi kikker litt bakover, mer historikk enn en kanskje skulle tro. Nintendo patenterte nemlig et slags «hus» du skal kunne dytte hele Switch-skjermen ned i for å få en slags variant av Google Cardboard-VR for lang tid tilbake.

Men er det virkelig noe Nintendo ønsker å gjøre, all den tid de har mast i noen år om at VR ikke er noe tess? Shigeru Miyamoto er on record der han sier han blir «bekymret» når han ser folk spille med VR, og Nintendo of America-sjef Reggie Fils-Aimé har kategorisk sagt at de ikke ønsker å prøve seg på VR før ting blir bra nok.

At Nintendo pludrer med VR er neppe en stor overraskelse, all den tid de har en egen avdeling kun for å teste nye og morsomme ting. Veien er derimot lang fra patentskisse til virkelighet, og jeg har liten tro på at dagens Switch vil få VR.

La oss så legge hodet på blokka og komme med noen grunner til at Switch aldri i verden kommer til å være en VR-konsoll, og hvorfor ryktene rett og slett blir for urealistiske – i hvert fall i den formen patenten over her viser.

- Switch har en High persistence-skjerm

Det Oculus Go derimot har, selv om oppdateringsfrekvensen er lav, er et såkalt low persistence-display.

LCD-panelet i Switch er av grei kvalitet når man sitter og kikker på den fra en meters avstand, men skjermen har ikke denne funksjonaliteten. Den er dermed svært uegnet for VR.

Low persistence betyr at hvert bilde som tegnes bare er på skjermen i noen mikrosekunder, før skjermen går i svart inntil neste bilde er klart. Dette forhindrer at bildet smøres utover når du beveger på hodet.

Den første utgaven av Oculus Rift hadde ikke en slik skjerm, og forskjellen til de nyere headsettene er dramatisk. Så viktig er dette for en god VR-opplevelse at Google har et eget avsnitt om det i sine «VR Fundamentals»!

- Switch er ikke kraftig nok for «ekte» VR

Switch er mer enn kraftig nok til å rendre VR-omgivelser av en viss kvalitet, og apper som Netflix’ VR-stue burde være null problem for konsollen.

Eventuelt å bare mane fram en stor skjerm du kan spille vanlige flate spill på. Har du PSVR kan du gjøre det med Switch allerede, faktisk.

Men selv enkle grafiske spill som «Superhot VR» blir sannsynligvis for mye for konsollen i håndholdt modus. For greia her er at spillene kjøre i 60 bilder i sekundet, uten å skalere ned oppløsning eller droppe en eneste frame. Det er høye krav for en konsoll som nesten ikke har spill som gjør dette i dag.

Og aldri i verden om noen av Nintendos allerede utgitte Switch-spill kan skrus om til å takle VR.

Med andre ord: Vi kommer ikke til å få skikkelige VR-spill med dagens Switch. Istedet vil vi være låst til VR-aktige opplevelser med minimalt av grafiske elementer, og det er ikke uten videre imponerende saker i 2019.

Jeg har brukt både mobil-VR og Oculus Go lenge, og det er rimelig kjedelige opplevelser i lengden. Om du allerede trodde det var få skøyale spill til «vanlig» VR-headset på pc, så er det mildt sagt tørke når det kommer til den «mobile» varianten av VR.

Til sammen er disse manglene nærmest som krise for et VR-headset å regne.

Ikke bare vil det bli en smørje uten like å skulle prøve å se noe som helst, men mangelen på skikkelig tracking og en skjerm som ikke oppdateres kjapt nok vil kunne gi hodepine og flashbacks til Virtual Boy.

Sånn for å være klar på det - det er mulig å få til VR med Switch, men det vil ikke være en god opplevelse.

Ikke fullt så groteske mangler

Med manglene nevnt over ville Switch VR allerede vært noe av det dårligste på markedet, men la oss fortsette: Det er også tre ikke fulgt så viktige, men fortsatt nødvendige egenskaper for et VR-headset som vil være et problem for dagens Switch i VR-land.

I tillegg er det to fundamentale filosofier vi tror står i veien for en snarlig VR-satsing for Nintendo, som vi også utdyper lenger ned – før vi ser på hva de faktisk kan få til.

La oss fortsette!

- Ingen bevelsessensorer i skjermen

Switch-skjermen har ikke bevegelsessensorer selv. Istedet har den (i håndholdtmodus) belaget seg på å bruke de som er å finne i Joy-Con-kontrollerne når spill trenger litt risting.

Vi kan ikke se for oss at Nintendo mener vi i tillegg skal ha Joy-Cons koblet til når hele greia er oppe i masken (altså at kontrollerne henger på), siden det blir enda tyngre, så dermed er løsningen i så fall å måtte integrere helt nye sensorer i selve «masken» Switch skal legges i.

Med andre ord: Dyrere greier.

Full bevegelse er bedre.

- For dårlige bevegelseskontrollere

Joy-con-kontrollerne gir såkalt 3DoF-bevegelsesstyring via gyroskopene. Det er nok til å kunne vri på de og få vridningene med i spill. De har også akselerometere som kan få med seg bevegelse frem og tilbake, men disse er mer anslag enn presis måling.

Dette er ikke nok for VR-styring i fullblods VR-titler med mye brukerinteraktivitet, men samtidig så ser vi jo i en rekke andre spill at en vanlig kontroller er mer enn nok.

For eksempel i «Moss» eller i «Statik».

Uansett er ikke mangelen på skikkelige bevegelseskontrollere et pluss, for det begrenser en rekke porteringer og spillsjangre.

- Switch er for tung

Switch er ikke tung å ha i lankene, men å stripse den fast i fjeset kan bli svært ubehagelig. Bare Swich-skjermen veier omtrent 70 prosent av det et komplett Oculus Rift-headset – med høretelefoner.

Det blir raskt kjipt å ha en framtung greie på hodet, men selv om det blir tungt kan noe av det ordnes med en større bøyle alá PSVR... som igjen veier ganske mye.

En full pakke vil raskt bli 600-700 gram, som ville lagt Switch VR over toppsjiktet av tunge VR-headset.

- Nintendo har akkurat slått sammen alle utviklingsavdelinger for å fokusere på Switch

Denne grunnen er litt mer diffus, men fortsatt viktig å påpeke. Tidligere har Nintendo splittet utviklingen sin mellom hjemme- og håndholdtkonsollene sine. Dette har tidvis ført til tørketider for utgivelser, og har vært en av tingene selskapet virkelig har jobbet med å få has på.

Dermed flyttet de inn i et nytt og større kontorbygg for noen få år siden, der de slo sammen utviklingsteamene og startet en ny hverdag med Switch-utvikling – der selskapet for første gang siden NES var samlet bak én plattform.

Gir Nintendo ut en VR-plattform nå, må deler av selskapet atter en gang flyttes over til å jobbe på en ny plattform, og ressursene ikke være samlet mer.

Vi tror dette kanskje er det som taler mest mot et eget VR-push fra selskapet.

- Nintendo har kritisert VR-opplevelser som for dårlige

I tillegg til skepsisen fra Reggie og Miyamoto, sa daværende Nintendo-sjef Tatsumi Kimishima at de ikke vil prøve seg på VR før de har løst problemet med å la folk «spille komfortabelt i timesvis».

At Nintendo nå plutselig skal gi ut sub-optimal VR med Switch høres derfor veldig rart ut.

Om de virkelig var så bekymret over kvaliteten på headset som Vive og Rift, er det nærmest hyklersk å skulle gi ut en dårligere Google Cardboard-variant som kan gi stort ubehag selv.

Fred.
Fred.

Men er det noe håp?

Det var da voldsomt så jævlig kritiske vi skulle være da? Så hva kan Nintendo faktisk lage for å få ut noe til VR?

Joda! Ting er jo aldri umulig, og som vi vet har Nintendo allerede testmoduser bygd inn i Switch for å prøve ut forskjellige VR-varianter. Selv om dagens Switch-variant ikke er så egnet til VR, betyr det ikke at alt håp er ute for å vandre rundt i Hyrule i VR.

Her er fire varianter vi kan se for oss kan komme en gang i fremtiden:

 

- En splitter ny Switch som er spesiallagd med VR i tankene

En ny konsoll som er noe kraftigere og har en skjerm med funksjonaliteten vi savner tidligere i saken, bedre tracking og som veier langt mindre kan i teorien fungere bra for enkle VR-opplevelser om den utformes til å passe bedre i en «maske» man fester på hodet.

Da kan også Nintendo legge inn egne chips som håndterer spesifikke VR-nødvendige oppgaver.

 

- Et PSVR-lignende tillegg man kun kan bruke når konsollen er docked

Problemet vil da primært være kraft og pris. Et slikt headset vil være i direkte konkurranse med PSVR, og sannsynligvis komme til kort på nesten alle punkter.

De fleste punktene over som omhandler kraften i Switch vil fortsatt gjelde, men i en litt mindre skala. Det vil fortsatt være langt fra optimalt, men dette er nok den beste varianten om Nintendo vurderer å gi ut noe .

 

- En kombinasjon av de to over

En kraftigere Switch-versjon som er langt kraftigere enn den vi har i dag, og som har tilsvarende funksjonalitet som PSVR-boksen bygd inn i en ny dock – da begynner vi å snakke.

Om Nintendo kan klemme nær PS4-kraft ut av en ny Switch i docked-modus er det egentlig ingenting som stanser selskapet fra å levere noe som er minst like bra som PSVR. Da snakker vi plutselig muligheten for portering av nesten hele katalogen som allerede finnes der ute.

Nintendo må fortsatt finne en løsning på bevegelsesstyring, riktignok.

 

- Et standalone-headset som har innebygde Switch-komponenter

Eventuelt kan Nintendo gå helt bananas og bygge inn komponentene fra Nvidia som finnes i Switch i et eget helt stand-alone VR-headset. Ekstra komponenter for å gjøre tracking, en bedre skjerm, batterier og alt slikt må også på plass, i tillegg til et eget operativsystem og generelt et helt eget økosystem

Vi snakker da om en helt ny plattform, og ikke noe som deler spill med Switch. Dette er det mest crazy alternativet, men samtidig potensielt det «letteste» for Nintendo å gjøre.

Felles for alle disse er uansett at de splitter opp utviklinsgressursene til Nintendo (som nevnt tidligere) i en eller annen grad.

Så hva er konklusjonen i denne alt for lange teksten om ryktene som går? VR med Switch i dagens utgave er fryktelig lite sannsynlig. Konsollen er ikke lagd for VR og måler seg ikke med noen av alternativene på markedet. Det går også midt i mot det Nintendo har sagt om VR tidligere.

Skulle Nintendo likevel gi ut et halvbakt produkt, med mangler og alt, så blir det bedrøvelige greier. Men hvem vet, en ny Switch er jo plutselig på markedet.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3