- I «The Legend of Zelda Skyward Sword» har vi brukt Wii Remote-en og Nunchuken som en slags stand-in for sverdet og skjoldet til Link, sier Eiji Aonuma, selve Zelda-sjefen i Nintendo og mannen bak samtlige 3D-spill i serien.
- Men i et spill for Wii U så kan jeg så absolutt se for meg at selve kontrolleren blir bruk som de forskjellige tingene Link bruker i spillet, slik at du kan interaktere med spillverdenen og gjenstandene i den på en veldig forskjellig måte.
I et intervju med det amerikanske magasinet Nintendo Power forteller Aonuma videre at Nintendo allerede har en del konkrete spillmessige ideer til hvordan touch-skjermen på Wii U-kontrolleren kan brukes i spillet - som teknisk sett ikke engang er annonsert.
Under E3 i år viste Nintendo fram en ikke-spillbar demonstrasjon av et «Zelda»-spill. Denne skulle fungere som en teknologisk demo for å vise hvor kraftig den neste konsollen er, og lot E3-brukerne kontrollere kameraet samt forandre på enkelte variabler for å påvirke grafikken.
Det så griselekkert ut, men Nintendo var kjapt ute med å påpeke at dette kun var ment som en indikasjon på hvordan et «Zelda»-spill på konsollen kunne se ut, og at et spill ikke var under utvikling.
Aonuma påpeker videre at Nintendo også har sett på den mer selvsagte fordelen med å ha en ekstra skjerm i fanget; en alltid tilgjengelig item-meny.
- Tenk at du kan ha innholdet i Links veske tilgjengelig rett på kontrolleren. Vi kunne bruke elementer fra veska til å direkte påvirke gameplayet på TVen.
Et «Zelda»-spill på Wii-U er selvsagte greier, men aller først kommer «Skyward Sword». Spillet fikk en lanseringsdato under GamesCom tidligere denne måneden og vil være i norske butikker den 18. november.
Om du hadde bestemt - hvordan ville du brukt Wii U-kontrolleren i et kommende «Zelda»-spill?