(PressFire.no): De siste tre årene har Nintendo, sammen med andre partnere, produsert en rekke mobilspill basert på sine største spillserier.
Ifølge Wall Street Journal har spillene derimot ikke nådd de store omsetningstallene, og en av grunnene kan være at selskapet rett og slett ikke ønsker å være kyniske i sin forretningsmodell på plattformen.
Et av spillene som «lider» under dette er deres siste spill, «Dragalia Lost», utviklet i samarbeid med utviklerstudioet CyberAgent.
Nintendo skal ha bedt CyberAgent om å mykne opp spillmekanikker som presser folk til å punge ut ekte penger, etter at spillet skal ha blitt kritisert for å vært for kynisk. Grunnen er at Nintendo skal være bekymret for å skade omdømmet sitt dersom de presser folk for penger.
Nintendo skal ifølge en representant heller se på mobilspill som en måte å øke interessen for sine egne spill og figurer på Switch, selv om de også har mikrotransaksjoner i spill som «Animal Crossing» og «Fire Emblem Heroes» på mobil.
Representanten sier likevel at Nintendo er bekymret for å bli beskyldt for å være griske med mobilspillene, og at de derfor har bedt partnerene sine roe ned på slikt innhold.
Det virker ikke å ha falt i god fisk hos utviklerne i CyberAgent:
- Nintendo er ikke interessert i å tjene store mengder penger fra ett enkelt telefonspill, skal en person i CyberAgent ha sagt til Wall Street Journal.
- Hadde vi styrt spillet selv, hadde vi tjent mye mer.
Utvikler DeNa, som har utviklet «Animal Crossing», «Miitomo», «Super Mario Run» og «Fire Emblem Heroes» for Nintendo, sier på sin side at alle disse spillene i dag «sliter» med å holde omsetningen oppe.
Det eneste spillet de har som gjør det godt over lang tid skal være deres egne «Megido 72», et RPG-spill som inneholder svært mange betal-elementer.
Nintendo på sin side sier rett frem at de foretrekker forretningsmodellen i «Super Mario Run», som koster 100 kroner og inkluderer alt med én gang.
- For å være helt ærlig så foretrekker vi «Mario Run»-modellen, sa Nintendo til Nikkei i 2017.