Norsk indiespill plukket ut til prestisjekongress

«OwlBoy» klar for PAX 10.

30. juli 2013 15:51

(PressFire.no): «OwlBoy», det etterlengtede indiespillet fra bergenserne i D-pad studios, har blitt plukket ut som ett av ti spill i utstillingen under PAX-messen i Seattle om en måned.

Der vil det norske håndverket bli utstilt med spill som «Ridiculous Fishing», «Avalanche 2: Super Avalanche», «Badland», «Escape Goat 2», «Gunpoint», «Lovers In a Dangerous Spacetime», «Rogue Legacy», «Sokobond» og «Towerfall».

Ifølge nettsiden til PAX er det 50 bransjeeksperter som velger ut hvilke ti spill som skal få den ekstra oppmerksomheten. Tidligere har blant annet yndlinger som «Machinarium», «Bastion», «Retro City Rampage», «Super Meat Boy» og «Fez» vært plukket ut.  

Sjokk og panikk

Jo-Remi Madsen, som jobber på spillet, forteller til PressFire at de mottok beskjeden med et sjokk.

- Vi fikk vite dette for en måned siden, og fikk et sinnssykt sjokk, forteller Madsen.

Men panikken kom snikende:

- Vi vurderte faktisk om det var for tidlig for oss å være med på dette, siden «OwlBoy» fremdeles er i utvikling. Men vi kom fram til at vi får jobbe enda hardere fremover, for å se om vi kan få til å vise splitter nytt materiale på PAX.

Madsen avslører at de har hatt en drøm om å delta på PAX helt siden de så filmen «Indie Game: The Movie», hvor Phil Fish viste fram «Fez».

Han avslører at da de meldte seg på PAX 10 hadde de ikke store håpet om å bli plukket ut blant de mange påmeldte. Likevel bestemte de seg for at det ikke kan skade å gjøre et forsøk.

Tok pause i utviklingen

«OwlBoy» har vært i utvikling i flere år, og fått støtte fra Norsk Filminstitutt flere ganger. I sommer tok de seg også en liten pause i utviklingen.

Jo-Remi påpeker at den største utfordringen de har som utviklere, er å konsentrere seg om ett prosjekt:

- Vi kan bli veldig rastløse etter hvert, og har plenty andre ting vi har sykt lyst til å jobbe med.

I pausen fra «OwlBoy» har bergenserne utviklet småspillet «Savant», som slippes i dag.

Madsen avslutter med å betrygge alle om at de nå snart er klare til å vise frem nytt innhold i spillet:

- Spillet  har begynt å ta en slik form at vi ikke er redd for å vise fram ett halv-ferdig produkt lengre, det begynner endelig å se ut som ett spill selv perfeksjonister som oss kan si oss fornøyd med.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3