(PressFire.no): Sjefen for mobilspillselskapet Lightwood Games, Chris Newman, er ikke nådig i sin kritikk av nye App Store for oppdateringen til Iphone og Ipad.
Han mener systemet kun fremmer større aktører og at mindre spill ikke får oppmerksomhet.
I nye App Store har de fjernet muligheten for å sortere på kronologiske nyheter.
- For en liten utvikler er dette forferdelige nyheter, skriver han i et blogginnlegg og fortsetter:
- Selv om det bare finnes der i en kort periode, er «nyheter»-eksponeringen ekstremt verdifull. Det er vår mulighet til å få oppmerksomheten til folk, bygge en brukerbase og få reaksjoner uten å måtte bruke en formue.
Nå spør han om hvordan nye spill skal havne på toppen av listene, når de bare viser spill som allerede er på salgslistene.
Det nye systemet gir bare muligheten til å sortere på betalte, gratis og mest omsetning.
- Hvem bryr seg om sortering for topp omsetning? Det er jo bare det samme som finnes i betalt og gratis, men i forskjellig rekkefølge, mener Chris Newman.
Videre påpeker han at søket nå har blitt et stort problem, fordi det ikke lengre lister opp resultatene slik som før. I stedet vises ett og ett spill hvor du blar gjennom dem.
Hvis du er litt kjapp på labben flyr du forbi masse apper, mener han. Han mener at søket også sannsynligvis prioriterer de mest populære appene, noe som igjen gjør det vanskeligere å finne mindre spill.
Apper som er laget for liggende bilde har også et problem, ifølge Newman. De blir nemlig bare vist feil, og ikke krympet for visning.
Navnelengde har også blitt et større problem, for det er færre bokstaver i navnet som vises før de blir kuttet. Dermed er det langt vanskeligere å skille apper med lignende navn fra hverandre.
Lightwood Games hadde opprinnelig planlagt å slippe et spill til Halloween, men avslører nå at de vurderer å droppe lanseringen på iOS på grunn av forandringene.
Bendik Stang fra norske Snowcastle Studios («Gnart's Eventyr») vet hvor vanskelig det kan være å få oppmerksomhet på App Store, han liker ikke at det nå har blitt enda vanskeligere:
- Det har hele tiden vært veldig vanskelig for indieutviklere å synes på App Store. Dette gjør det bare tydeligere - nemlig at det er andre aktiviteter som skal til for å tjene penger der. Det er synd at Apple ikke tar hensyn til oppdagelse av nye apper både for oss utviklere og for forbrukere, forteller han til PressFire.no.
Stang påpeker likevel at det er store fordeler ved å distribuere digitalt, da man slipper risikoen ved fysisk salg.
- Salg og markedsføring er jo den andre halvparten av jobben som skal til for å leve av å lage spill.