(PressFire.no): Foreløpig har Oculus VR, folka bak virtual reality-brillene, holdt tett om lanseringstidspunktet for Oculus Rift.
Også før Facebook kom inn i bildet og kjøpte Oculus VR i april – en handel verdt 12 milliarder kroner – har det vært uklart når de ferdige VR-brillene kommer på markedet.
Facebook-kjøpet har trolig stokket litt om på de planene som eksisterte før oppkjøpet. Ryktene om slippet har nå tatt en ny vending.
Tech Radar påstår å vite litt mer om lanseringsstrategien enn alle andre:
Det planlegges slipp i stil med Google Glass – og produktet kommer i begrenset opplag, skriver nettsiden. Tech Radar sier flere anonyme kilder har bekreftet dette overfor nettsiden.
Oculus Rift, den ferdige forbrukerversjonen, kommer til å slippes før sommeren 2015, hevder Tech Radar videre.
Informasjonen de påstår å sitte på, sier videre at Oculus kan slippe produktet «i en offentlig beta-fase» fra april, uten å gå i dybden hva dette i praksis vil innebære.
Én kilde sier april-betaen ikke er spikret, og derfor kan bli skjøvet litt nærmere sommeren.
Også VRFocus hiver seg på og sier de har hørt det samme angående slippet.
Tech Radar påstår lanseringen blir håndtert internt, altså av Oculus og eieren Facebook, og at de ønsker å begrense tilgangen til det ferdige produktet innledningsvis «for å måle interessen blant kunder og butikkjeder» før de åpner slusene helt.
Verken Oculus VR eller eieren Facebook har foreløpig bekreftet lanseringstidspunktet.
Det har kommet ut to generasjoner utviklersett til nå. Den ferskeste i juli i år, priset til 350 dollar.
Det er stort sett spillutviklere eller programmere, blandet med folk som har særlig interesse for å teste teknologien, som har kjøpt disse utviklerbrillene.
Oculus har selv frarådet «vanlige» kunder å handle, og heller oppfordret til å vente på det ferdige produktet.
Dev Kit 2 kostet altså 350 dollar. En av grunnleggerne av Oculus Rift, Nate Mitchell, røpet til Eurogamer nylig at det ferdige produktet vil koste mellom 200 og 400 dollar.
Et stort sprik, kanskje, men Mitchell indikerer kanskje her at ambisjonene om å presse prisen ned blir viktig for å skape grobunn for teknologien?
Viktigheten av pris ble også understreket av Brandon Iribie, en annen Oculus-ansatt, tidligere i år.
Iribie sa til Ars Technica at Facebook-gründer Mark Zuckerberg er opptatt av å presse prisen ned, men fortsatt levere «et kvalitetsprodukt.»
Sony har også avslørt virtual reality-ambisjoner, gjennom Morpheus-prosjektet. Disse brillene kobles til PlayStation 4.
I forbindelse med sin Tokyo Game Show-pressekonferanse, viste de en omstridt flørtesimulator i virtual reality, kalt «Summer Lesson».
Tidligere har dette selskapet snakket varmt om hvordan VR-bølgen også kan overføres til turisme eller føre til et spennende, foreløpig hemmelig, NASA-samarbeid.
Sony skisserte dette i løpet av en times lang presentasjon på Game Developers Conference i år.
FOTO (hovedbilde): Gus Ruelas, Reuters/Scanpix.
Denne filmen viser hvordan et tosifret antall Dagbladet-folk reagerte på den første utviklerversjonen av Oculus Rift: