SAN FRANCISCO (PressFire.no): For noen dager siden bekreftet Ubisoft «Assassin’s Creed III», og serverte den første traileren etter lengre tid med rykter.
Handlingen flyttes til USA, og du kommer igjen til å møte noen personer med historisk sus.
- Nettopp dette er viktig for et spill som skal nå ut til kundene med et tydelig budskap, for å forankre en fiksjon i noe som folk forbinder med virkeligheten, fortalte Alex Hutchinson.
Han er sjefen bak dette spillet. Creative director, som det står på visittkortet hans.
I sin tale under Game Developers Conference (GDC) natt til fredag norsk tid, snakket Hutchinson altså for første gang om storspillet som kommer til høsten.
NB! Se den første traileren fra «Assassin’s Creed III» nederst.
Hutchinson begynte hos Ubisoft Montreal i januar 2010, og kom da fra en jobb hos Electronic Arts. Der jobbet han blant annet med spillserier som «Army of Two», «Spore» og «Sims».
Det var langt fra noen garanti om at Hutchinson ville avsløre noe nytt om «Assassin’s Creed III» denne GDC-dagen. Temaet for foredraget var nemlig relatert til noe mer generelt: Hva gjør at enkelte spillmerkenavn selger i bøttevis, mens andre ikke klarer det. Ubisoft-spillskaperen skulle komme med sine betraktninger om dette.
- Til dere som måtte lure: Ja, jeg kommer til å røpe mer om «Assassin’s Creed III», sa Hutchinson innledningsvis med et smil, og smurte samtidig en diger logo av spillet på lerretet bak seg.
Da gikk det et lite gisp gjennom salen fra noen forventningsfulle journalister, som hadde gamblet på at nettopp noe slikt kunne bli gevinsten.
Her finner du flere nyheter og intervjuer fra GDC 2012.
- Da jeg begynte hos Ubisoft, for litt over to år siden, startet vi arbeidet med å lese historiske bøker, jaktet på nettet og var ute etter å finne så mye korrekt informasjon om denne spesifikke tidsepoken som mulig.
«Assassin’s Creed III» finner sted under Den Amerikanske Revolusjonen og lar oss stifte bekjentskap med en ny hovedperson.
- Benjamin Franklin var en person som for meg virkelig stakk seg ut. Ikke bare var han en oppfinner, og en av The Founding Fathers, men han var også en av de første avisredaktørene i USA.
Den nye spillhelten blir indianeren Ratohnaké:ton. Han har for enkelhets skyld et kallenavn: Connor.
Nettopp avisene i USA gjennom årene, er noe som er interessant - og sammenlignbart med utviklingen i spillbransjen, mener Hutchinson:
- På 1750-tallet var de fleste avisene for det meste satiriske og veldig subjektive. De ble skrevet av noen få, og publisert av de samme menneskene som lagde de. På 1770-tallet var avisene stort sett like, men for det meste gitt ut av politiske partier. Utviklingen videre gikk fra noen hundre aviser til flere tusen. Så kom et skifte der folk med ett begynte å kreve at man ikke skulle bli nødt til å betale for en avis – at det burde være gratis. Derfor forekom det ofte at folk stjal aviser. Bransjen svarte med et mottrekk: Man innførte annonser.
Historisk korrekthet, og det å levere en opplevelse i samsvar med inntrykket man skaper på forhånd, er helt essensielt for Alex Hutchinson og Ubisoft i forhold til «Assassin’s Creed»-serien.
- Trykker man et bilde av en racingbil i fart på et spillcover, forventer den som kjøper spillet at du skal kunne tråkke gassen i bånn etter 30 sekunder. Får man ikke muligheten til det, har spillskaperne og markedsapparatet sviktet. Dette er for øvrig grunnen til at vi etter bare 30 sekunder i «Assassin’s Creed III» lar deg hoppe fra høyden for å snikmyrde noen, sier Hutchinson.
Handlingen vil utspille seg over en 30-års periode. Både før, under og like etter Den Amerikanske Revolusjonen. Nærmere bestemt fra 1753 til 1783, røpet han.
- Konseptet med å hjelpe en nasjon i jakten på frihet vil bygge på en slags primallyst overfor dem som spiller «Assassin’s Creed III», tror vi. Historien kan også fenge ganske bredt. Selv om denne perioden åpenbart er viktigst for amerikanerne, så hadde den også store konsekvenser for både britene og franskmenn.
- Britene var motparten, mens Frankrike investerte penger slik at Patriotene skulle vinne krigen – noe som igjen direkte ledet til den franske revolusjonen …
Hinter Hutchinson her om hvor serien vil utvikle seg etter «Assassin’s Creed III»?
Leonardo da Vinci var et populært innslag i «Assassin’s Creed II» og «Assassin’s Creed: Brotherhood». Benjamin Franklin og George Washington får en lignende funksjon i det nye, røper sjefen for spillet.
- Vi tror ikke at grunnen til at da Vinci ble populær er at alle har lest bøker om ham, men at han ga mening til spillet for mange. Kanskje noen bare forbinder han som en maler, men det er en kjent skikkelse som man hadde lyst til å treffe på.
- Benjamin Franklin og George Washington er mytiske personer, og viktige for etableringen av USA og den vestlige sivilisasjonen. De fleste av dere som sitter her nå, går rundt med bildet av Washingtons ansikt i lomma deres, sier Hutchinson til forsamlingen i San Francisco – og mest myntet på dem med dollarsedler på seg.
Spillet blir langt, stort og omfattende, hevdet Hutchinson, som også sa at de har tenkt nøye på hvor bratt læringskurven bør være. Det tar altså ikke mer enn 30 sekunder før du får litt action, men en så stor og etablert serie har flere hensyn å ta.
Fansen og de som har spilt de andre «Assassin’s Creed» vil jo ikke ta hele grunntreningen for å mestre spillet på nytt. På samme måte er det flere nye som vil komme til.
- Nå, når vi fortsetter å bygge ut dette universet, vil vi i så stor grad som mulig åpne for nye spillere. Derfor introduserer vi en ny hovedperson og en ny setting.
Mange har ytret skepsis rundt det at utviklerne flytter handlingen til USA i denne perioden. Rett og slett fordi mye av moroa med de foregående spillene har vært å klatre i høye bygninger, slenge seg fra hustak til hustak eller kjenne at det kiler i magen etter at du har tatt et svalestup fra det høyeste kirketårnet i byen.
- Jeg er sikker på at dere har lest på nettet at det ikke er nok episke bygninger å klatre i. Vel, det er sant. Vi flytter over fra høye bygninger i Europa, men ikke glem at USA fortsatt hadde store kirker på denne tiden – som du kanskje får klatre i ...
Hutchinson viste oss noen eksempler gjennom et knippe bilder fra «Assassin’s Creed III». Med bybrannen i New York i 1776, dominert av trehus, noen av dem ganske høye, over en horisont fyllt av røyk.
- Denne gang vil vi ikke bare tilby klatring på historiske landemerker. Men du får også oppleve hvordan det er å være i et historisk øyeblikk, tilstede i New York mens hele byen brenner. Eller i Valley Forge, mens George Washington satte opp en gigantisk militærleir der.
- Et annet viktig aspekt er den ville naturen, noe vi fokuserer tungt på i «Assassin’s Creed III». Vår nye hovedperson er komfortabel med naturen, og måten han ferdes på gjør at han er i stand til å bevege seg rundt på en måte som minner om de tidligere «Assassin’s»-hovedpersonene.
I traileren har vi allerede sett eksempler på dette. Men det blir mer enn bare trehopping.
- Det blir snø i spillet, og til det bygde vi helt ny teknologi for å skildre dette på best mulig vis, sier Hutchinson.
«Assassin’s Creed III» lanseres til pc, PlayStation 3 og Xbox 360 den 31. oktober. En Wii U versjon er også i utvikling.