PlayStation-sjefen: - Xbox One X viser at vi er på rett spor

Vi snakket med Jim Ryan om konkurransen, VR og krysspilling.

16. juni 2017 11:09

LOS ANGELES (PressFire.no): Markedssjefen i Sony Interactive Entertainment, Jim Ryan har slåss seg gjennom massene for å komme til intervjurommet. I år er E3 hakket mer stappfullt enn før: 15 000 billetter ble lagt ut for salg – for første i E3s historie kan hvermannsen også komme inn.

Det betyr at det har vært trangt. Jeg har også vadet gjennom absurde køer disse dagene, men vi er begge enige om at dette bare er moro.

- Herlig kaos, slår Ryan fast.

Om vi ser bakover i E3s historie var det jo snakk om å strupe hele greia. Folk snakket om at messa var blitt for stor, og at den ikke lenger hadde en funksjon. Men her sitter vi jo enda. Hvor mye legger du i E3 i disse dager?

- Det er jo åpenbart en fin plass for folk å få prøvd spillene, og det er en presse-event, og det er en kjempebra plass for nord-amerikanske selskaper å møtes. Sånn sett er det viktig for oss.

- Men noe av det vi har innsett er at dette har blitt en greie for europeiske spillere også. For E3 får ofte en fot inn i massemediene på en måte ingen andre spillmesser gjør det. Det er en kombinasjon av selve messa, med Microsoft-eventet, med Sony-eventet, rivaliseringen der. Historiene er der.

- Det kan være midt i beste sendetid hos BBC og tilsvarende over hele Europa. Det er så viktig for industrien vår å ha denne stemmen.

Det er blitt større enn bare selskapene som er her.

- Ja, summen av delene er større enn komponentene.

Jim Ryan.
Foto: Erik Fossum / PressFire.no

Skuffende pressekonferanse?

Sonys pressekonferanse smalt godt for de som var i salen, med sceneshow, pyroteknikk og knallpangpanger som eksploderte. Men skal vi dømme kommentarene der hjemme var streamen kanskje litt kjedelig?

- Vi prøvde å holde det kort og konsist, ikke bare prat-prat-prat. Det var med vilje i år. Hvert sekund vi prater er et sekund sløst bort, på mange måter, forsvarer Ryan det hele.

Men etter å ha lest reaksjonene fra diverse nettforum kan det virke som om noen der hjemme kanskje var litt skuffa over at det ikke var flere store overraskelser slik som i fjor, og at Sony nesten bare kjørte et trailer-show. Spill som «God of War», «Days Gone» og «Detroit: Become Human» var også med for et år siden, og de kommer ikke før om enda et.

Dere har sikkert mye under utvikling som ingen vet av enda, men hvordan bestemmer dere hva som skal vises når. Gikk dere i fella og viste for mye sist gang?

- Det er vanskelig. Vi bruker mye tid på akkurat det der, og det er gjort mer vanskelig av at vi ofte annonserer spillet med en forventet lanseringstid i bakhånd. Men spillindustrien er jo sånn som du vet. Ting tar tid, ting blir utsatt.

- Også må vi prøve spare litt til de større eventene i Europa og Japan også.

 

«Horizon Zero Dawn».
«Horizon Zero Dawn».

Ord i vinden

Det er mange buzz-ord for tida. 4k, HDR, teraflops og sånn. Det er litt nittitalls «hvor mange bits» igjen?

- Jeg prøver å holde meg litt bort fra sånt der jeg kan.

Er det i det hele tatt mulig å holde seg bort fra det?

- Ikke helt, men vi prøver. Jeg tror det bare handler om at spillene som kommer nå, som «Horizon: Zero Dawn», og mange av spillene vi har sett på E3 er så fryktelig pene på konsoller som PS4 Pro. Du kan kalle det hva du vil, med buzz-ord som 4k og HDR og alt det der, men det handler om at spillene ser bra ut.

Det er enda et par buzz-ord til her på messa i år. «Cross platform». «Cross play».

Ryan humrer. Det oppleves ikke som en glad humring. I et nylig intervju med Eurogamer ble han stilt til veggs for Sonys ganske knallharde «nei» til utviklere som ønsker at PS4-spillene deres skal kunne kommunisere med andre plattformer.

Samtidig gjør Microsoft og Nintendo det stikk motsatte. «Minecraft», «Rocket League» og «Wargroove» vil alle ha krysspilling mellom Xbox og Switch.

Jeg snakket med sjefen i Mojang, Jonas Märtensson, for noen dager siden. Og han spurte meg om jeg kunne spørre deg hvorfor de ikke får lov til å gjøre det.

Nå ler Ryan høyt. Litt mer hjertelig denne gangen.

- Jeg har ikke så mye å legge til det jeg sa til Eurogamer. Vi har gjort det før. Vi kommer til å gjøre det igjen i fremtida.

For dere gjorde det med «Final Fantasy» for lenge siden («Final Fantasy IX» hadde spilling mellom PlayStation 2 og Xbox 360, journ.anm.).

- Ja, for mange år siden. Så det er ikke sånn at vi har en filosofi mot krysspilling.

Dere har ikke noe imot det?

- Nei, vi vurderer hvert enkelt tilfelle.

Men det må jo være mer der enn bare «vi har et ansvar ovenfor spillerne på PSN» og at dere ikke vil utsette de for andre nettverk her? Er det en advokatgrunn her?

- Jeg har ikke mer å legge til.

Dere gjør det jo med pc.

- Dette er intrikate diskusjoner mellom det som noen ganger er partnerselskaper som jeg ikke vil gå nærmere inn på. Du kan spørre så mange ganger du vil.

Det er litt rart å se Sony på bakbeina her. Etter den lunkne Xbox One-annonseringen for noen år siden virket det som om Sony ikke kunne gjøre noe feil, med #4theplayer som slagord. Nå føles det litt #4thecompany.

Mojang kommer til å oppdatere «Minecraft» likt over pc, Switch, Xbox og mobiler – ikke på PS4. «Wargroove» vil la alle versjoner dele kart-kreasjoner med hverandre – men ikke på PS4.

Når dere nå holder tilbake på krysspilling får dere jo dårligere versjoner av spillene. Er det en bakliggende business-fallgruve vi ikke vet om som dere prøver å unngå her?

- Xbox One X viser at PS4 Pro var rett steg

Ryan vil ikke utdype om krysspilling, men han ser likevel lyst på at Microsoft kommer med en ny maskin.

Disse halvstegene vi får av konsollene nå, er det starten på slutten for nummererte PlayStation-maskiner? Med PS4 Pro og Xbox One X, som begge bare bygger videre på PS4 og Xbox One, føles det ut som man bare «fyller på» med litt bedre grafikk – kan man fortsette å gjøre det fremover?

- For å være ærlig så er det litt tidlig å si hvor det ender. Begge plattformholderne som gjør dette nå er jo dypt nede i strategi-gropa enda. Microsoft har ikke startet enda, og vi er bare seks måneder inn. Om vi tar et skritt tilbake og ser på den enorme lista av konsoller som har kommet før, så er det vanskelig å spå hvor det går. Det er for tidlig.

PlayStation 4 selger fortsatt som hakka møkk, og utenfor USA er Microsoft nesten ikke relevant mer, spillmessig. Switch er for annerledes. Sony er trygt i førersetet, så hvem konkurrerer de egentlig med?

- Den er jo åpenbart å si Microsoft og Xbox. Men Xbox One X... Personlig synes jeg det er helt fint at de kommer med den maskina. Det validerer det vi gjør med PS4 Pro.

- Det påvirker også valgene utviklerne tar, arbeidet med å få spillene til å se bedre ut (for Pro). Det er lettere for utviklerne å ta det valget når det er to plattformer de gjør det til.

Men det er ikke dermed blitt sånn at den «eldre» PS4-varianten har blitt faset ut heller: Bare én av fem maskiner Sony selger nå er en Pro.

Er du fornøyd med det?

Foto: Jarle Hrafn Grindhaug / PressFire.no

VR får mye fokus enda

Ryan er nögd med PSVR også.

Der var nok også prognosene litt for lave, siden maskinvaren har vært vrien å få tak i på mange steder kloden rundt. Det håper han skal rette seg etterhvert, og lover at Sony gjør alt de kan for å dekke etterspørselen.

Hvor mye fokus har dere på VR fremover?

- Det er betydelig. For eksempel innenfor det å bare finne ut hva som er en bra VR-spillopplevelse, som egentlig ingen har knekt koden på, eller om det er noen endringer som må gjøres på headsettet eller å finne ut hva det beste grensesnittet er.

Er det noen planer om å oppgradere for eksempel kontrollene, som jeg synes er det svakeste leddet med PSVR, eller er dere redd for å splitte opp brukermassen om det skjer for tidlig?

- Nei, men VR er fortsatt en så ny ting. Om du ser de andre selskapene som har gått inn på VR, så har de også innsett hvor vanskelig dette er. For det er ikke enkelt, dette. Vi har gjort utallige hardware-lanseringer nå, og selv vi merker det.

- Dualshock-kontrolleren var jo ikke lagd for dette. Ikke at jeg har fått klager, og vi har jo Move-kontrollerne og den nye Aim-kontrolleren, men vi trenger tid, vi trenger data, vi trenger tilbakemeldinger fra spillerne. Så vil vi nok begynne å finne ut hva som funker i VR, hvordan styring skal være.

Dere gir ikke opp VR, med andre ord.

- Nei, ikke i det hele tatt. Og det kommer noen jo også noen fantastiske ikke-interaktive opplevelser også. «Breaking Bad» kommer jo til PlayStation, og hva er det å ikke like med det?

Det var jo litt av en overraskelse da det ble annonsert.

- Det er jo kanskje teknisk sett ikke et spill, men det er jo underholdning, på en måte du og jeg kjenner det. Jeg gleder meg til det.

Jeg hører rykter om at det var et slags supermøte der flere regissører møttes for å leke med VR hos dere. Vil det dukke opp mer innhold fra det møtet?

- Jeg tror at du nok helt sikkert kommer til å se flere og flere krysninger mellom film- og tv-industriene og VR, som er en fantastisk ting.

Apropos filmer. Sony lager jo en del spillfilmer nå. «Uncharted» blir film, og «Sly Cooper» kommer også. Spill til film har jo fått et litt negativt rykte opp gjennom årene, er dere redde for å tråkke i salaten her?

Mer fokus på «casual gamers» også

Filmer er vel og bra også, men Sony ønsker også å nå ut til bredden via spill, og her mener Ryan de har gode greier på gang.

PlayLink er en bunke kommende spill som tar for seg sofamoro via PS4 på en mer sosial måte. Du bruker mobiltelefonen eller en tablet som kontroller, og spillene skal involvere alt fra å ta bilder til å tegne.

Det håper Ryan skal kroke inn flere av de som ikke nødvendigvis spiller de mest knallharde av spilltitlene på PlayStation.

- Vi har jo solgt 60 millioner konsoller nå, og av disse er flesteparten det vi kaller core-spillere. Vi skal selvfølgelig fortsette å lage spill som gjør disse fornøyde, men samtidig så ønsker vi å vokse. Da må vi også kikke utenfor den gruppa. Vi må begynne å snakke med casual-publikummet. Det er det dette initiativet handler om.

- Disse spillene er casual. De er veldig sosiale. Vi har gitt de en passende pris, 19 euro. Også bruker de en sånn der og ikke en Dualshock-kontroller, sier Ryan og peker på telefonen min.

- Det er jo en ganske radikal ting å gjøre for oss. Vi prøvde det med «Singstar» tidligere, men nå kommer det flere spill.

Vi fikk forøvrig ikke Ryan i tale om deres håndholdtkonsollplaner, men flere presserepresentanter kunne så fint påpekte det åpenbare: Vita er ikke offisielt død enda, men vi ble utfordret til å finne noen på Sony-området under E3.

Med andre ord: It’s dead, Jim.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3