Prisdryss for «MineCraft» og «Red Dead Redemption»

Her er vinnerne under IGF og GDCA.

4. mars 2011 12:34

I forbindelse med spillutviklernes årlige konferanse i San Francisco, som har pågått denne uken, deles det ut priser til fjorårets indie-spill. 

Denne gangen var det giganthitten «MineCraft», fra svenske Majong, som fikk de gjeveste prisene under Independant Games Festival. Spillet fikk ikke bare publikumsprisen, men også Seumas McNally Grand Prize for beste bavhengige spill.

Men det var ikke de eneste svenskene som høstet priser - «Amnesia: The Dark Descent» fra Frictional Games fikk hele to priser. Skrekkspillet fikk pris for teknisk utførelse og lyd.

Ellers fikk «Fract» prisen for beste studentutviklet spill.Prisen for beste design gikk til «Desktop Dungeons». Det beste mobilspillet var «Helsing’s Fire», mente juryen. «Bit.Trip Runner» fikk prisen for beste visuelle stil og «Nidhogg» fikk prisen for å være nyskapende.

I tillegg til anerkjennelse får også alle vinnerne pengepremier fra 2.500 dollar og opp til 20.000 dollar.

Les vår anmeldelse av «Amnesia: The Dark Descent».
Les vår anmeldelse av «Limbo».
Les vår anmeldelse av «Red Dead Redemption».
Les vår anmeldelse av «Mass Effect 2».

Også Game Developers Choice Awards ble delt ut og det var seksløperslageren «Red Dead Redemption» som høstet mest priser. Rockstar San Diego kunne høste intet mindre enn fire priser for cowboy-spillet sitt. Årets spill, beste spilldesign, beste teknologi og beste lyd vil nå stå på troféhylla til studioet. «Red Dead Redemption» var også spillet PressFire / Dagbladet satte høyest når vi gikk gjennom fjorårets beste spill.

Men også her kunne Markus Persson og Mojang høste priser for superpopulære «MineCraft». Svensken kunne hente prisen for beste debutspill, innovasjonsprisen og beste nedlastbare spill.

Beste manus gikk til BioWares «Mass Effect 2», mens danske Playdead kunne hente prisen for beste visuelle stil for «Limbo». «Cut the rope» vant prisen for beste håndholdtspill.

Årets ærespris for karriere i spillbransjen gikk til Peter Molyneux. Britiske Molyneux har stått bak en rekke banebrytende og trendsettende spill og er grunnleggeren av Lionhead Studios. Både «Populous», «Syndicate», «Theme Park», «Dungeon Keeper», «Black & White» og «Fable» har inspirert mange spillutviklere.

Pionerprisen gikk til den legendariske japanske spillutvikleren, Yu Suzuki. Den japanske spilldesigneren var banebrytende på åtti- og nittittallet. På åttitallet stod han blant annet bak spillkabinetthittene «Hang-On», «Outrun» og «After Burner». På nittitallet gjorde han blanet annet suksess med slåssespillserien «Virtua Fighter».

Mange har nok også Suzuki tett til hjerte for spillene «Shenmue» og «Shenmue II», som opprinnelig ble sluppet til Dreamcast. Etter at Sega la ned Dreamcast-konsollen, har det andre spillet også blitt sluppet til Xbox.

Juryen delte også ut en ambassadørpris, som gikk til Tim Brengle og Ian MacKenzie for deres jobb med å promotere spill.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3