SAN FRANCISCO (PressFire.no): - I utgangspunktet visste jeg at jeg ville ha med en cheerleader, og det skulle være et spill med zombier. Jeg ville gjerne også prøve å skape følelsen av panikk.
Suda51, eller Goichi Suda som han egentlig heter, står bak smått bisarre, ofte voldelige og seksuelt ladede krumspring som «Killer 7», «No More Heroes» samt fjorårets «Shadows of the Damned». Hans neste blir «Lollipop Chainsaw». Et sprudlende, morsomt og fargerikt zombieactionspill som er lagd med manushjelp fra James Gunn, filmregissøren bak kultklassikere som «Super», «Dawn of the Dead», «Slither» og «Tromeo and Juliet».
Les mer: Vi testet «Lollipop Chainsaw» på GamesCom
På første dag av Game Developers Conference (GDC) i San Francisco, var «Lollipop Chainsaw» en fin start på uka. Vi fikk møte Suda51 og Gunn under en eksklusiv visning av spillet, der zombiesminkede servitører virret rundt med matfat fylt med hjernemasse og ostekake formet som øyeepler.
I «Lollipop Chainsaw» møter vi den 18-årige cheerleaderen Juliet Starling.
- Hun er et typisk bilde på den ukuelige optimisten. Hun gjør ekstremt mørke ting, som å partere zombier, men hun gjør det ikke på en mørk måte. Hun er en morsom personlighet. Ikke dum, selv om hun kan være litt svimmel til tider - hun er uskyldig, på grensen til det absurde, forteller en sprudlende Gunn til PressFire.no.
Hennes kjæreste, Nick, har imidlertid et ørlite problem: Han mangler nemlig kropp.
- Dette er i bunn og grunn en kjærlighetshistorie, mellom en jente og hodet til kjæresten hennes. De elsker hverandre på én måte ved spillets start, og på slutten elsker de hverandre på ... en annen måte, sier Gunn, som tidlig ble med i spillprosessen etter å ha blitt kontaktet av Suda51.
- Det er midtpunktet i historien, og også noe av det merkeligste med den. Japanerne var veldig klare på det at det var en kjærlighetshistorie, noe jeg synes er litt rart å få til oppi alt blodet og gørret. Det er nesten som en Beatles-sang.
Det er ikke bare Nick som er bitt av zombier. Juliets tidligere skole, San Romero High School, er blitt fylt av sultne vandøde – og hun løser oppgaven gjennom en blanding av akrobatikk som man kan forvente av en cheerleader, iført et superkort skjørt, og en fresende motorsag.
For å komme litt nærmere inn på hvordan en cheerleader tenker og handler, innrømmer Suda51 at han gjorde noen dyptpløyende undersøkelser.
Han besøkte blant annet noen slike oppvisninger selv, og så en rekke cheerleading-filmer. Særlig to inspirerte mest. Sean Penn-filmen «Fast Times at Ridgemont High» (1982) og «American Beauty» (1999). Sistnevnte på grunn av nettopp disse cheerleader-sekvensene, som han rangerer som noen av de beste han har sett.
En demo av spillet som PressFire selv fikk muligheten til å teste, åpnes med en motorsykkeltur der Juliet introduserer Nick for hennes barske, bannende og spyttende far som forsikrer Nick om at det vanker bank om han berører datteren på uvørent vis.
Dette trekløveret hopper av motorsykkelen og legger ut på en ellevill zombiejakt som formelig spruter av farger og lekelyst. Kombinasjonene hagler, de smarte kommentarene sitter løst – variasjonen i spilldemoen er enorm.
Selv om den var over på i underkant av tjue minutter, hadde vi både sparket zombierumpe på mer eller mindre tradisjonelt vis, opplevd en «neonversjon» av Pac-Man og traversert et 2D-plattformlignende brett.
- Jeg tror alle gamere vil ha lyst til å se Juliet igjen etter dette, hinter Suda51.
- Hva tenkte du innledningsvis om samarbeidet mellom deg og James Gunn, og hvordan gikk det når dere satte i gang arbeidet?
- For å være helt ærlig visste jeg ikke helt hvordan det ville bli å skulle bli å jobbe med en «superstjerneregissør». Men han overrasket meg med enorm innsikt og følelser overfor spillmediet. Det å jobbe med James har boostet hele spillet til et helt nytt nivå. Vi deler humoren, smaken og gnisten for det vi driver på med, sier Suda51 til PressFire.
James Gunn forteller at Suda51 allerede hadde en klar idé om hvordan spillet skulle være da han ble oppringt av Suda og Warner Bros., men at prosessen videre var noe annerledes og mer hemmelighetsfull enn han tidligere var vant til:
- Det er ikke som i filmbransjen, der de sier «vel, vi har en ting, vil du gjøre det?» Jeg måtte signere masse skjemaer før jeg fikk se noen prøvescener fra spillet. Det jeg fikk se, var Juliet løpe rundt og kappe opp zombier så regnbuer og hjerter kom ut, sier Gunn, som synes det han fikk se var «helt utrolig»:
- Estetisk sett kan jeg skjønne at de kom til akkurat meg, fordi det matcher mye av det jeg ellers har gjort – en blanding mellom det søte og det tabubelagte, det mørke og det lyse, popkultur og alt som ikke hører innunder det, sier Gunn til PressFire.
- Så jeg tenkte at jeg måtte gjøre hva enn som måtte til for å bli med, ettersom jeg elsket det. Jeg er en gamer, og jeg har lenge hatt lyst til å gjøre noe med dataspill. Jeg har lenge sett opp til Suda, og tenkte at dette var en glimrende mulighet til å lære noe fra ham, om hvordan lage et dataspill
- Du snakket om zombiedød med blod og regnbuer fra start av. Nå er jo spillet ganske blodig, var det du som sørget for det?
- Nei, nei! Blodet var der fra før, det ble bare gjort om til regnbuer. Det var det jeg likte med spillet, denne blandingen mellom «Dawn of the Dead» og «Powerpuff Girls». Det er jo en veldig skinnende, unicorny ting som skjer, men alt funker sammen, sier Gunn, og fortsetter:
- Det var min jobb å sørge for at figurene levde opp til det premisset Suda satte. En av hovedgrunnene til at jeg ble med, er at jeg forstår amerikansk og europeisk humor, og kan bringe popkulturell tilstedeværelse fra den delen av verden inn i spillet.
- Du og Suda er begge to folk som er vant til å utforske snevre sjangerideer, hvordan er det å jobbe sammen?
- Vi er jo begge kultfyrer, men på mange måter tror jeg at når vår kulthet føres sammen, bidrar det til å skape en større helhet som, selv som det fortsatt har masse av kultfenomener ved seg, kan være mer mainstream. Da kan flere folk få opplevd det, og så langt ser det faktisk ut som om det kan skje. Det er ganske fett, men det aller viktigste er jo at spillet blir kick-ass.
Juliet er i spillet skildret på meget omfangsrikt vis, som jenter i japanske spill ofte er. En ting som gjerne har opptatt andre spillutviklere fra Japan er frontpartiets, eh, fysikk. Hva så med Juliet, spør vi Suda.
Han fnyser litt, før han slår ut med armene og smiler bredt.
- Hva mener du med at det ikke duver nok? For det gjør det, nemlig. Har du ikke sett spillet? Jeg lover deg, det disser! ler han. Men puppene hennes disser ikke for mye. Jeg ville tross alt forsøke å holde det hele litt classy. Men jeg innrømmer at vi internt i Grasshopper har diskutert dette temaet masse, altså hvor mye bevegelse under toppen hennes det bør være, sier Suda.
James Gunn fikk på sin side se stadig nye versjoner av spillet underveis – og la raskt merke til at den japanske populærkulturen hadde påvirket hvordan Juliet ble framstilt. Her var det nemlig mengder av såkalte «upskirts», der kameraet stadig gir et hint om hva Juliet har under det korte skjørtet.
- Hvordan jeg reagerte på det? Jeg likte det, så klart! Det er jo morsomt. Hun er sexy. Om jeg skulle hatt sex med noen som bare består av nuller og enere, ville det vært Juliet Starling. Hun er, og har alltid vært heit, sier Gunn, og kommer også inn på Juliets frontparti:
- Puppene hennes har forresten bare blitt større og større underveis som spillet er blitt til. For hver gang jeg fikk se en ny kode, hadde puppene hennes vokst. Det fortsatte til noen må ha satt foten ned, for de ble litt mindre. Men ikke mye, de er fortsatt ganske store.
En annen ting som fascinerte Gunn, var hvordan forholdet egentlig kan fungere mellom en jente og et hode.
- Han er jo veldig sur over å mangle kroppen. I begynnelsen av spillet blir han smittet av et zombievirus, noe som gjør at hun må kappe av hodet hans og bevare det på magisk vis. Derfra og ut er hun såpass rar, frikete og positiv at hun på mange måter liker at han er et hode. Hun ser nesten på ham som et kult tilbehør, mens han på sin side er veldig oppgitt over å ikke ha en penis.
- Han gjør nesten ikke annet enn å klage, han er litt av en bitch når det kommer til stykket, sier Gunn.
- Utforsker dere det faktumet at han ikke har noe penis, men fortsatt har hodet intakt?
- Å ja! Eller, vent, mener du seksuelt? Vel, hehe, de snakker om det. En av mine favoritter i spillet er faren til Juliet. Han er veldig bekymret over mengden av oralsex som kanskje, kanskje ikke foregår mellom hans datter og hodet.
Et uunngåelig spørsmål nå, når en filmregissør er med på å lage et spill, er om alt dette kanskje også kunne fungert i filmform?
Gunn tar en lang tenkepause, før han litt nølende svarer.
- Eh, vel, det kan jo selvfølgelig fungere. Og skal jeg være helt ærlig, har de faktisk spurt meg om jeg kan lage den. Greia er vel at det først kan bli mulig om spillerne omfavner spillet, om de kjøper det. Det kan skape grobunn for en film. Det vil nok bli vanskelig med en «Lollipop Chainsaw»-film uten at folk kjenner til spillet. Noe som er blitt grundig bevist med mine egne filmer, er at filmer som blander sjangre ... vel, de eneste av de som har tjent inn penger, er de som i utgangspunktet hadde et lavt budsjett, sier Gunn og fortsetter:
- Om spillet får et stort publikum, går vi i gang med en film. Om det blir et kultfenomen, er det fint for spillerne - men jeg vet ikke hvor smart det vil være å lage en film av det. Spillere er gjerne mer åpne for nye ting enn filmgjengere, sånn er det bare. Fordi spill i større grad enn filmer blir ansett for å være en form for moro, er også spillerne mer åpne for nye ting. Filmfolk vil bare ha ting i sjangre de allerede kjenner til.
Suda er på sin side helt åpen for en film – noe som kanskje er enda mer aktuelt ettersom Warner Bros. står som utgiver av spillet:
- Ja, hvorfor ikke? Og i så fall vet jeg hvem som skal regissere filmen, sier Suda til PressFire og peker mot James Gunn.
Til slutt, noen visdomsord fra Suda – som på spørsmål om hva han ville ha gjort om en hissig zombie-apokalypse brøt ut og endret verden slik vi kjenner den?
- Jeg ville ha løpt …
TEKST OG FOTO: Snorre Bryne og Kjetil Svensen.
«Lollipop Chainsaw» lanseres til PlayStation 3 og Xbox 360 i midten av juni.