Røde Kors vil at krigslover skal gjelde for dataspill

- Vanskelig å skille mellom spill og virkelighet.

4. oktober 2013 12:09

(PressFire.no): Realisme har vært et ideal for mange skytespill, særlig de som har skildret kontemporære og historiske konflikter.

I tråd med at nye grafikkmotorer, animasjonsteknikker og lydtriks gjør spill som kommende «Battlefield 4» ekstremt virkelighetstro, vekker det også bekymring.

- Videospill som gjenspeiler dagens slagmarker legger seg veldig tett opp mot virkeligheten. Det er faktisk veldig vanskelig å skille mellom ekte krigsopptak og scener fra spill, forklarer Francois Senechaud fra Røde Kors' internasjonale komité i et videointervju med BBC.

Organisasjonen har foreslått at krigsskytespill må forholde seg til Genekonvensjonene og andre internasjonale lovgivninger som bestemmer hva som er tillatt i krig og ikke.

Kontroversielle virkemidler

- Vi jobber for å ta spillene enda nærmere virkeligheten og gjøre det slik at de må følge virkelighetens krigslover, fortsetter Senechaud.

Genevekonvensjonene forbyr blant annet angrep på sivile, gisseltaking og tortur, alle elementer som har vært virkemidler i skytespill de siste årene.

«Call of Duty: Modern Warfare 2» var for eksempel i hardt vær for et brett kalt No Russian, hvor du i rollen som en russisk terrorist kan massakrere sivile på en flyplass.

Nyutgitte «Grand Theft Auto V» har for sin del en intens og sterkt kritisert torturscene hvor du blant annet kan slå offeret ditt i kjønnsorganene med en slegge, og trekke ut tennene hans. Det har til gjengjeld ikke en krigssetting.

Fikk gjennomslag

Røde Kors har allerede fått gjennomslag for forslaget sitt blant spillutviklere. Tsjekkiske Bohemia Interactive har tatt anmodningen til etterretning i krigssimulatoren «ARMA III».

- Noen spillere plukker opp ei børse og fyrer av mot alt som rører seg. I våre øyne er det simpelthen ikke riktig, erklærer direktør Marek Spanel til BBC.

De bestemte seg for å argumentere for sitt syn ved hjelp av spillets mekanikker om skytekåte cybersoldater sliter med å forholde seg til regelverket.

Siktet for militærspionasje

Bohemia Interactive har lenge spesialisert seg på noen av markedets mest presise og virkelighetstro krigsskytespill, noe som har skapt uventede problemer.

I fjor ble to utviklere fra det europeiske spillselskapet fengslet i fire måneder for angivelig spionasje av et gresk militæranlegg. Selv hevdet duoen at de bare var på ferie.

Den nevnte basen skal ha vært en nøkkelstasjon i de historiske gnisningene mellom Hellas og Tyrkia, og av svært sensitiv art. Utviklerne tok etter sigende bilder av den.

Med hjelp fra den tsjekkiske statsministeren ble de etter hvert løslatt mot en kausjon på 5000 euro stykket og sendt hjem igjen. Dermed unngikk de en spionasjetilale med strafferamme på opptil 20 års fengsel.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3