Regner med sterkere «Call of Duty»-salg enn i fjor

Activision er optimister, til tross for nedturen med «Ghosts».

4. november 2014 14:32

(PressFire.no): De fleste er enige om at fjorårets «Call of Duty: Ghosts» ikke vil gå inn i historien som det sterkeste spillet i denne serien.

Det ble heller ikke bestselgeren.

Spillet fikk hardere medfart av anmeldere enn før. Utgiver Activision gikk som vanlig tøft ut rett etter slippet og fortalte at de sendte ut eksemplarer av spillet, til butikker, pålydende verdien én milliard dollar.

Hvor mange eksemplarer av spillet som faktisk ble solgt til kunder, var de mer tilbakeholdne med.

Økonomisjefen i Activision forklarte lavere tall enn forrige år som «nestegenerasjonsforvirring», rundt overgangen fra én konsollgenerasjon Xbox og PlayStation til en ny.

Les også: Vår anmeldelse av historiedelen i «Advanced Warfare» (dom over flerspillerbiten kommer snart).

Analytikere spår nedgang

Det er en utbredt teori om at et slapt spill vil ramme salget til oppfølgeren, uansett kvaliteten til dette nye.

Derfor er det knyttet forventninger til om «Call of Duty: Advanced Warfare» vil lide på grunn av at mange oppfattet «Ghosts» som en nedtur.

Games Industry har snakket med Activision-toppen Eric Hirshberg om denne problemstillingen.

Samme nettsted har også servert rapporter om at forhåndssalget av «Advanced Warfare» er vesentlig lavere denne høsten. Analytikere spår salgsnedgang sammenlignet med «Ghosts».

Vi ser en «hensikt om å kjøpe» godt over nivået i fjor, og vi ser engasjementet til serien i sosiale medier peke oppover, markedsmessig, så jeg er optimist, sier Hirshberg til Games Industry.

Tok grep for å unngå «konsollforvirring»

Han regner med at «Advanced Warfare» vil selge bedre enn «Ghosts», og punkterer de dystre spådommene om salgsnedgang fra analytikere som villedende lesning.

Dette er tall enten basert på én butikkjede, eller utelukkende med bakgrunn i det tradisjonelle forhåndssalget, forklarer Hirshberg.

– Forhåndssalget er et godt barometer for førstedagssalg, men jeg tror ikke det reflekterer den generelle etterspørselen for produktet, sier han.

Activision-toppen peker på at nye måter å handle spill på, gjennom mer utbredt digitalkjøp til konsollene og pc, gjør dette bildet mer uklart enn før.

Utgiveren har i forkant av «Advanced Warfare»-slippet lagt til rette for en ny modell, trolig for å sikre at de opplever den samme typen «konsollforvirring» de skyldte på ved «Ghosts»-slippet i fjor. Også den gang var det mulig å oppgradere fra PlayStation 3 til 4, eller Xbox 360 til One, men da med en pris involvert i en slik prosess.

I år er en slik oppgradering gratis. Dette vil trolig sørge for at Activision har gunstigere data å legge til grunn til de første pressemeldingene sine. Men for kunder som foreløpig ikke har skaffet en ny Xbox eller PlayStation, gir det også anledning til å starte på sin gamle.

Han vil ikke tidfeste når Activision planlegger for at hovedvekten av kunder har skaffet ny konsoll, og derfor kan fokusere på den nyeste generasjonen, men Hirshberg ønsker tydeligvis forandring velkommen:

Konsolloverganger er vanskelige å håndtere for selskaper som vårt. Men må du velge blant ulike sett av problemer, vil jeg helst at dette skal bunne i at overgangen går kjappere enn forventet – fordi dette peker mot fremtiden.

Tar seg bedre tid med «CoD» fremover

Om det skyldes kritikken fra «Call of Duty: Ghosts», eller har vært i planene i lengre tid, er uklart. Men «Advanced Warfare» er det første i denne serien der utviklerne bak har fått tre år på seg.

Vanlig «CoD»-syklus har vært to år. Flere Activision-studioer har alternert på å lage disse, med en strammere tidsplan enn den nye modellen.

Bak «Advanced Warfare» står Sledgehammer Games, et studio som ble hanket inn i denne familien i tiden etter bråket mellom grunnleggerne av Infinity Ward («Call of Duty 4: Modern Warfare», «Modern Warfare 2») og Activision.

Deres første føling med denne skytespillserien ble «Modern Warfare 3», der de var ekstrahjelp.

– Sledgehammers tid hos selskapet har vært en berg-og-dalbane-tur, beskriver Eric Hirshberg.

De ble hentet for å lage et sidespor i denne serien, et spill i tredjepersonperspektiv, som fortsatt er noe jeg kan tenke meg å spille en dag – men ble i stedet sysselsatt med jobben som andrepiloter under utviklingen av «Modern Warfare 3».

– Dette ga dem sjansen til å bli varme i trøya med denne serien… innsikt i hvordan man lager et «Call of Duty»-spill. Vår oppfordring til dem var: gå lenger enn dere er komfortable med. Gjør oss nervøse, på en god måte, og kom tilbake med friske idéer og nye opplevelser. Og det gjorde de, sier Activision-toppen til Games Industry.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3