Rollespillklassiker skal videreføres

«Planescape Torment» har en åndelig oppfølger på vei.

4. desember 2012 14:29

(PressFire.no): Få rollespill nyter den samme anseelsen som kultslageren «Planescape Torment». Black Isles teksttunge epos fra 1999 er blant sjangerens mest hyllede tilskudd.

Spillere har lenge spurt om en oppfølger, men det nærmeste svaret har vært at skaperen Chris Avellone elsker tanken på å lage et nytt spill i samme ånd. 

Nå er det klart at inXile Studios ved Colin McComb, som var nestkommandør i utviklingen av eneren, har begynt på en åndelig oppfølger til «Planescape Torment». Det skriver Eurogamer.

Med skaperens velsignelse

Den opprinnelige «Planescape Torment»-skaperen jobber i disse dager med to storsuksesser fra kronerullingsnettstedet Kickstarter, nemlig «Wasteland 2» og «Project Eternity».

Chris Avellone har derfor ikke tid til å bidra på prosjektet selv, men skal ha gitt klarsignal til den tidligere kollegaen.

- Jeg fortalte Chris at jeg ikke jobber på en oppfølger uten hans samtykke. Vi snakket om det en stund, og han fortalte at han var helt bekvem med det og ga meg sin velsignelse, forteller McComb til Eurogamer.

Prosjektet er etter sigende i en veldig tidlig fase enda, og finansieringen er ikke avklart. Kronerulling skal likevel være svært sannsynlig.

- Ikke D&D

Alle veier leder til Chris Avellone i dette prosjektet. Han samarbeider allerede med inXile om å lage «Wasteland 2», og hans hovedprosjekt «Project Eternity» skal være «en blanding av Baldur’s Gate og Planescape Torment»

- Jeg hadde vært glad. Nei, vent, overlykkelig om Avellone kom om bord, uansett hvilken rolle han hadde inntatt, sa McComb til Eurogamer.

Begge skal likevel være enige om flere ting med en oppfølger. Blant annet at de bør gå bort fra Dungeons & Dragons-systemet til neste gang.

- Jeg tror at om du lagde spillet med noen av konseptene fra «Planescape», som de metafysiske idéene og reiser mellom ulike «plan», uten å bruke Dungeons & Dragons-mekanikker, hadde det blitt mye bedre, sa Avellone til Gamesindustry.biz i sommer.

Personlig historie

Selv om prosjektet er langt fra konkretisert, har primus motor McComb gjort mange tanker om hvilken retning spillet bør ta.

- Jeg hadde brukt et annet system enn D&D, fordi jeg vil knytte spillernes historier til andre akser enn god/slem. Noe mer subjektivt.

- Kjernen er tross alt en personlig historie. Selv om vi kan dømmes av andre, fjerner det litt av fremdriften å binde spilleren opp mot eksterne skalaer, røpet McComb til Eurogamer.

Han fortsetter med å innse at han har blitt eldre og at det har gitt ham nye perspektiver på historien i originalspillet, noe han vil dra nytte av.

- Nå som jeg vet hva som kan forandre en persons natur, spør jeg: hvilken betydning har ett liv? Betyr det noe i det hele tatt? grublet han høyt.

InXile-sjefen Brian Fargo har også bekreftet at det definitivt blir noe av prosjektet.

Teksttungt epos

«Planescape Torment» skjer i Dungeons & Dragons-universet Planescape, og forteller historien om The Nameless One - en udødelig kjempe som har levd mange liv men glemt dem alle.

Mye av handlingen drives fremover med lange, varierte dialoger som har gjort at spillet ofte sammenlignes med en slags interaktiv bok.

Motoren er den samme som benyttes i «Baldur’s Gate»- og «Icewind Dale»-seriene, og de deler derfor visse likheter i det isometriske perspektivet og kampsystemet.

Spillet ble utviklet av nå nedlagte Black Isle Studios, som blant annet ble gjenopplivet i tvilsom form tidligere i år.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3