- Savner en retning hos Sony

Molyneux er bekymret for PlayStation-fremtiden.

13. juni 2012 11:00

(PressFire.no): Den visjonære spillskaperen Peter Molyneux har gitt oss «Fable»-serien, «Black & White» og klassikeren «Populous».

Han sluttet nylig som sjef for Lionhead-studioet, og har jobbet som europeisk spillsjef for Microsoft. Tidligere i år bestemte han seg for å bli indie-spillutvikler.

I forbindelse med E3-spillmessen forrige uke var Molyneux på plass i Los Angeles, i en litt annen rolle enn vi vanligvis har sett ham på slike tilstelninger. Det første spillet til hans nye kreative kollektiv – 22Cans – ble avslørt på E3: «Curiosity», et spill som kommer til pc og iOS-plattformen, der du skal hakke løs på en stor svart kube sammen med andre spillere.

Mer om dette spillet ble avslørt på Gametrailers, før E3-pressekonferansene startet.

Men den frittalende Molyneux har også synset litt mens han var på E3. Blant annet om Sony og PlayStation-fremtiden - som han ikke syns ser spesielt lys ut.

- Sony har flinke spillutviklere. De har noen virkelig talentfulle folk, sier Molyneux i et intervju med Gamesindustry.

- Jeg føler at Sony kan trekke mange kaniner ut av hatten om de gir sine førstepartsutviklere albuerom til å være innovative og kreative, spesielt når det gjelder nestegenerasjonsplattformen.

Problemet til selskapet, ligger ifølge Molyneux, hos hardware-avdelingen.

- Jeg vet rett og slett ikke i hvilken retning de går når det gjelder hardware. De har Move, men de var ikke så tidlig ute som Wii og den er ikke like innovativ som Kinect.

- De ser ut til å være på tredjeplass i det racet.

- I forbindelse med hver eneste pressekonferanse det siste året har jeg forventet at Sony kommer på scenen og trekker ut en magisk kanin ut av flosshatten, mens de sier «aha, verden – dere skjønner ikke hva som er på gang».

- Jeg er bekymret for dem, vedgår Molyneux.

Når det gjelder fremtiden til Molyneux og hans nye spillstudio 22Cans, har han røpet at «Curiosity» skal være ferdig om seks ukers tid. 22Cans jobber ifølge Eurogamer med til sammen 22 slike mindre eksperimenter, og sikter mot å kunne gi ut sitt første fullblods spill i løpet av tre år. I tillegg er han forpliktet til å jobbe som konsulent på «Fable: The Journey

».

FOTO (hovedbilde): PressFire.no

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3