(PressFire.no): Den siste uka har et hittil relativt ukjent norsk spill begynt å klatre salgslistene på App Store.
«Melodive», som er utviklet av norske Johan Gjestland, har den siste tiden karret seg til en førsteplass i kategorien spill/musikk i Norge, og har i tillegg havnet høyt på listene i blant annet Tyskland, Australia, Japan, Sverige og USA.
Men Gjestland er faktisk ikke sikker på om det i det hele tatt er et spill han har lagd.
- Det heller vel mer mot interaktiv opplevelse, selv om jeg har prøvd å legge til spillelementer for at spilleren skal kunne få den progresjonen som er nødvendig for at opplevelsen skal bli den jeg ønsker, forteller han til PressFire.
Han forklarer at det dessverre krever litt trening, spesielt for folk som ikke har spilt spill som tar i bruk gyroskopet i mobiltelefoner eller nettbrett.
- Kroppen må rett og slett venne seg til det, slår han fast.
- I ettertid ser seg at jeg burde ha jobbet mye mer med spilldelen av opplevelsen, slik at flere tok seg bryet med å dykke ned i spillet, sier han og påpeker at det er for mange som faller av tidlig.
Det er likevel ikke så farlig, mener han.
- «Melodive» er en måte for meg å få kontakt med mennesker som har samme visjon som meg selv.
Selv er han inspirert av 50- og 60-tallets legendariske designer, Saul Bass. Men når vi påpeker likheter med Mizuguchis «Rez», «Child of Eden» og Amiga-demoer, påpeker han at det nærmest psykedeliske visuelle uttrykket skal ha oppstått ved valg av teknikk, og ikke så tilsiktet som man kanskje antar.
- Det som er det store problemet med alle flyspill, og da spesielt på iOS, slik jeg ser det, er at de er basert på et rutenett. Det gjør overheng, huler og lignende umulig, derfor ville jeg lage et flyspill som var så 3D som mulig og helst fortsatte i det uendelige.
Han påpeker også at det er viktig å bruke hodetelefoner for styrke 3D-følelsen i spillet.
Dette med friheten og kravet om 60 bilder i sekundet gjorde at han forkastet tradisjonell polygongrafikk til fordel for voxels, som ikke tar i bruk teksturer.
- Dette bidrar til «looket» og gir assosiasjoner tilbake i tid, men det er altså ikke tilsiktet, kun en konsekvens av at en Retina-skjerm er en stor flate å fylle om man vil oppnå 60 bilder i sekundet, forteller han og avslører at arbeidet begynte for fire år siden.
Gjestland forteller at han ikke hadde programmert på 20 år, og derfor måtte lære seg det aller meste helt på ny.
- Jeg er utrolig takknemlig for at folk gidder å lage hjelpedokumenter og gi råd på sider som stack overflow.
- Uansett hva slags problem du måtte ha, så har noen på internett hatt det før deg. Men nå har jeg kul grafikkmotor og noen dedikerte fans som vil bidra, så jeg planlegger å lage mange fler spill.
- Forhåpentligvis går det ikke fire år til neste gang!
«Melodive koster syv kroner på App Store og fungerer med Iphone, Ipad og Ipod Touch. Gjestland bekrefter også overfor PressFire at det jobbes med å få gitt ut «Melodive» for Android.