Skytespillegende tar et oppgjør med «Call of Duty»-kidsa

Går tilbake til røttene med «gammeldags» spill.

12. desember 2013 18:31

(PressFire.no): Cliff Bleszinski var bare 17 år gammel da han fikk jobb i Epic Games og begynte sin nå over 20 år lange karriere som spilldesigner.

Der har han først og fremst fordypet seg i skytespill, med hovedansvar for klassiske serier som «Unreal Tournament» og «Gears of War» helt til veteranen tok en pause fra bransjen i fjor.

Nå forbereder han et comeback, og i Pointless-podkasten avslører Bleszinski for første gang hvilke planer han går med. Det er visst på tide å skru tilbake klokka litt.

– Det blir et pc-spill som bygger på en viss sjanger vi tidlig brynet oss på, hvis du skjønner hva jeg mener, hinter ringreven i intervjuet (via Kotaku).

Kjapt og hektisk

Amerikaneren hevder han allerede har en idé og litt konseptkunst å vise til, noe som kan tyde på at det er snakk om det samme prosjektet som han tidligere har lokket med.

Senere i praten innrømmer designeren at han pønsker på en god, gammeldags arena shooter. Et kjapt, hektisk skytespill i samme stil som «Quake» eller «Unreal Tournament», altså.

– Et førstepersons skytespill. Det er i DNA-et mitt. [...] Mange av disse kidsa som spiller «Call of Duty» hadde ikke visst hva en ordentlig arena shooter var om den hit them across the fucking head, hevder han ublu til Pointless.

Selv om Bleszinski har vært åpen om sin beundring for indieutviklere det siste året, har han visst lyst til å finansiere sin nye idé på mer tradisjonelt vis. Kickstarter er i hvert fall ikke i planene hans.

Tilbakevendende fenomen

Dagens skytespillklima domineres hovedsakelig av klassebaserte militæropplevelser som «Call of Duty» og «Battlefield», med en mer taktisk brodd enn forrige generasjons storspill.

På nittitallet, i dataspillenes gullalder, regjerte derimot lynkjappe, ultravertikale skytespill som først og fremst stilte krav til heftige reflekser.

Det er en type spill vi begynner å se en viss dreining mot igjen, i form av storutgivelser som «Titanfall», «Hawken» og «Firefall».

– Jeg kan bekrefte at utviklerne brukte brutalt mye tid på skytespill på nittitallet! Og jeg kødder ikke, jeg kan bekrefte at vi la igjen mye tid i «Doom», «Quake», «Tribes», fortalte samfunnssjefen for «Titanfall», Abbie Heppe, da vi intervjuet henne i sommer. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3