LONDON (PressFire.no): Det går ikke en høst uten at EA må stå skolerette og forklare akkurat hvorfor den største sportsserien av dem alle utgis årlig, uten at endringene alltid er like åpenbare.
Den nettbrettbaserte Wii U-spaken har gitt sportstoppene en ny anledning til å leke med den gamle oppskrifta.
Selv om det vi fikk spille under et pressearrangement i London ikke akkurat flytter fjell, er det mye nytt å ta del i for dem som investerer i høstens nye konsoll..
Et par av de nye idéene i denne tolkningen av «FIFA 13» gjør det virkelig vanskelig å vende tilbake til den utgitte versjonen.
Anledningen til å bytte formasjon, taktikk eller spillere uten å ta øynene av skjermen eller stoppe spillet, er den aller mest interessante av dem.
Dagens bytter er ofte så omstendelige og tidkrevende at jeg dropper dem i det store og hele.
Det åpner for unnskyldningen «du, kis, spillerne mine var helt slitne mens du bytta, fair play ruler» når jeg taper, men har ikke gjort mye bra for seiersstatistikken min.
Her drar du ut en liten meny, knaster ut forandringene på et lite sekund og fortsetter kampen på den håndholdte skjermen uten problemer.
Strømmingen til den lille skjermen er for øvrig strålende. Siden den klemmer oppløsningen ned på en mindre flate så oppfattes den som mye skarpere. Uten at det dermed er verdt å ofre overblikket for, når den avgjørende bakromspasningen skal dumpes en liten meter foran Luis Suarez.
En annen interessant finesse er hvordan en spiller kan innta managerrollen og detaljstyre spillere uten ball.
Dette fikk vi ikke prøvd i dybden, men tanken er at mindre erfarne ballbehandlere skal kunne foreta bytter eller tegne løpsbaner med berøringsskjermen. Om dette virkelig treffer, kan det være en desto deiligere videreføring av parspillingen fra dagens utgaver.
En finesse som muligens er til større hjelp for uerfarne spillere er muligheten til å bytte spilleren du styrer ved å trykke på berøringsskjermen.
Standardknappen for slike bytter kan være litt vilkårlig om flere står nær hverandre, men om du allerede bytter med analogstikka så er det lite å tjene.
Det kan tvert imot være en ulempe å ta fingrene av stikka om du spiller mot en ordentlig jerv.
Mer praktisk er frispark- og straffemodusen, som virkelig snurrer på gamle vaner. Dødball har bare blitt kinkigere etter at serien har utviklet seg, og balansen mellom skru og anslag er ikke alltid like åpenbar.
Wii U-versjonen lar deg holde skjermen foran deg og bruke det interne gyroskopet til å sikte med hendene når du skal knuse til med et ordentlig frispark.
Det kan høres veldig korny ut, men tilbyr en mye mer håndfast plassering av skudd, uten at det nødvendigvis gjør noe med hestesparkene til Wayne Rooney når klokka tikker på overtid i FA Community Shield-finalen.
For de med nerver av stål kan det også være grunn til å leke litt med risteskytinga. Kort fortalt kan du rykke litt i spaken når du nærmer deg mål og åpne et digitalt mål på håndkontrolleren. Deretter trykker du der du vil plassere, og krysser fingrene for at spissen har en god dag. Ikke veldig lett å bli vant til for oss som har brukt typiske spaker i alle år.
Enn så lenge er det flere vesentlige forskjeller på «FIFA 13» til Wii U og konsollversjonene ellers.
I et intervju med Eurogamer røpet produsent Matt Prior at de ikke rakk å gjøre seg helt ferdige med Nintendo-versjonen. Derfor har den ikke Ultimate Team-kortspillet eller det nye taklingssystemet. Driblingen skal også være av enklere art.
Et mer umiddelbart problem er GamePad-spakens utforming. Siden den er adskillig bredere og dypere enn vanlige håndkontrollere, er det også andre fingeravstander å forholde seg til. Å holde inne den høyre avtrekkerknappen mens man sentrer ballen med den nederste A-knappen kan være regelrett ubehagelig.
I et så konkurransebasert spill er det også en ordentlig nedtur at bare én spiller av gangen får bruke GamePad-spaken, med mindre man spiller over nettet. Å vise tre versjoner av bildet på skjermen er helt sikkert krevende, men dagens begrensninger reduserer standardutstyret til ekstrautstyr. Uten at det er EAs feil, selvsagt.
Til syvende og sist er verdien til Wii U-utgaven av «FIFA 13» et preferansespørsmål. Grunnstammen er en nedribbet versjon av de andre versjonene, uten Ultimate Team og årets fysikktriks.
Til gjengjeld har den et fyldigere rammeverk, en ny samarbeidsmodus og flere bekvemme tolkninger av funksjoner som dødball og spillerbytter.
Selv om de aller mest ihuga sofakniverne nok har aller mest å hente i de veletablerte Xbox 360- og Playstation 3-utgavene fortsatt.
«FIFA 13» skal etter planen utgis som en lanseringstittel til Wii U 30. november.