(PressFire.no): Vi skrev tidligere om et søksmål som var rettet mot Valve for å være for passive når det kom til å stoppe gamblingsider som profitterte på «CS:GO»-skins og omsetningen av disse.
Kort historie lang: I «CS:GO» kan du få tak i kosmetiske effekter til våpenene dine, og disse har en verdi i ekte kroner og øre – opp mot mange titusener.
Dette har endt opp i å bli en lukrativ form for svartebørs, og mange gamblingsider på nett spesialiserer seg i å satse skins mot andre spillere eller i rene lykkespill.
Skins kan enten selges direkte til andre brukere, selges til nettsider eller omsettes i nøkler – virtuelle sådan, som brukes til å låse opp nye skins og som er svært lette å omsette for ekte mynt.
Eide bettingsiden selv
I kjølvannet av søksmålet, som enda ikke er behandlet i retten, har nå en liten skandale blusset opp i miljøet.
En samlevideo om hendelsen er produsert av den populære YouTube-kanalen h3h3productions, i samarbeid med Honor the Call, har satt fingeren på hvordan en av gamblingsidene for «CS:GO»-skins – CSGOLotto.com – ser ut til å være uærlige greier.
To svært populære YouTubere, med over 15 millioner følgere til sammen, har gjort karriere på å legge ut videoer der de blant annet spiller og gambler på «CS:GO».
I videoer med titler som «HVORDAN Å VINNE 13 000 DOLLAR PÅ FEM MINUTTER», jubler og hoier YouTuberne ProSyndicate og TmarTn over absurde pengepremier de håver inn – igjen og igjen.
Problemet er at disse to eier CSGOLotto, nettsiden de gambler på.
De har med andre ord ikke bare satset penger på sin egen nettside, ikke bare faket sin egen overraskelse over å vinne, men de har direkte mulighet til å påvirke resultatene for å skape et inntrykk av at det er lett å vinne.
for å vinne på sin egen side.
for å vinne på sin egen side.
Ikke første gangen
Thomas «ProSyndicate» Cassell har tidligere fått smekk på fingrene for å ha spilt spillet «Dead Realm» uten å ha oppgitt at han også var deleier i selskapet som utga spillet.
De føderale konkurransetilsynet i USA har nemlig lagt strenge regler på hvordan YouTubere skal informere seerne sine om de har blitt sponset av eller har interesser i produktene de viser frem.
Ingen av videoene hvor ProSyndicate eller TmarTn spiller på sin egen side har hatt denne påkrevde merkingen.
Etter avsløringen har Trevor «TmarTn» Martin som tilsvar lagd en video hvor han sier at det aldri har vært en hemmelighet at han eier gamblingsiden, selv om han – som påpekes i h3h3-videoen – ikke har nevnt det i noen av sine videoer.
for å vinne på sin egen nettside.
Bløffet om sponsing
I en eldre video lagt ut av Martin begynner et mørkt bilde å materialisere seg.
- Vi fant denne nye nettsiden som heter CSGOLotto, og jeg vant en liten pott på 69 dollar. Det var den kuleste følelsen ever, sier Martin i videoen – om en nettside han selv eier.
- Jeg fulgte de på Twitter, og de spurte meg om de kunne sponse meg med skins.
Syklingen fortsetter med at Trevor sier han alltid har hatt med en liten notis om at han samarbeidet med CSGOLotto, men eldre snapshots av lenkene til videoene hans viser at han bare har lagt disse til i etterkant – etter at avsløringene kom.
Så sier han at han ikke eide nettsiden da han lagde de første videoene.
Noe som også er usant, ettersom han uten tvil var den som leverte inn papirarbeidet for å starte selskapet. Dette kommer frem av stiftelsesdokumentene til CSGOLotto.
Videoene hvor Martin prøver å komme med tilsvar har blitt gjort private i etterkant.
Enden på visa er at kombinasjonen mellom driften av nettsiden og videoene neppe er direkte ulovlig, men at det er uetisk og utrolig dårlige greier er selvsagt. Vi er fortsatt i en tid hvor e-sport er under utvikling, og uærlige aktører vet å dra nytte av dette.
Den mangelfulle merkingen av sponset innhold på videoene kan derimot bli et problem med konkurransetilsynet.