Slik unngikk Nintendo store Wii U-lekkasjer

Selv «adelen» i selskapet visste lite før E3-avsløringen.

5. juli 2011 08:01

Nintendo skulle avsløre sin nye konsoll denne sommeren, det visste vi. Men ikke så mye mer. I tiden før E3-spillmessen verserte ryktene i spillpressen.

Noen var inne på at håndkontrolleren vil få en 6,2" stor trykkfølsom skjerm, og at man kunne streame innhold til denne håndkontrolleren. Det stemte på en prikk. Mens andre hevdet å ha kjennskap til at denne skjermen ville la deg føle ulike underlag, som tekstiler, mur eller pels. Dette er helt avgjort langt i fra sannheten.

Men bortsett fra at kontrolleren ville ha en skjerm, visste vi egentlig ikke så mye om hvordan Wii U blir før den nye konsollen ble annonsert og vist frem for første gang i løpet av E3-spillmessen i Los Angeles for en måned siden.

Og grunnen til dette, kan være at Nintendo hadde en knallhard linje i forhold til hvem som skulle få innsikt. Svært få internt i selskapet visste mye om Wii U, virker det som. Dermed valgte Nintendo en helt annen strategi enn Sony, som opplevde massive avsløringer om PlayStation Vita. Mye av det skyldtes at Sony lot både førsteparts- og tredjepartsutviklere få innsikt på et tidlig tidspunkt.

Jobber med et «Super Mario»  til Wii U

Til og med topputviklere i Nintendo måtte vente til E3-pressekonferansen. Blant andre Yoshiaki Koizumi, som har jobbet med det originale «The Legend of Zelda: Ocarina of Time» og «Super Mario Galaxy».

- Som en utvikler i Nintendo, hadde jeg fått noe informasjon om det nye systemet, men jeg fikk egentlig ikke all denne infoen før presentasjonen vår, forteller Koizumi til Wireds GameLife-blogg.

- Jeg visste bare om det som var vurdert å være «trygt».

Koizumi bekrefter at hans utviklerteam jobber med et «Super Mario»-spill til den nye konsollen. Han har imidlertid ikke noe med et «New Super Mario Bros.»-spill. Et slikt ble vist frem i Nintendos messeområde, der du også kan bruke din Mii-avatar. Dette er en teknologidemo, derfor er det ingen garanti for at dette vil ende opp som et ferdig spill.

- Når jeg tenker over hvordan de to skjermene kan benyttes samtidig, virker dette som en interessant mulighet for å la oss skape et konsollspill der to personer kan spille samtidig, men ikke se hverandres skjermer. Det er utvilsomt en interessant tilnærming, men jeg må presisere at dette er ikke noe vi jobber med riktig enda, forteller Koizumi til GameLife-bloggen.

Selv om aksjen til Nintendo har ramlet kraftig etter E3 og Wii U-avdukingen, har utviklerne tro på konsollen. Michel Ancel («Rayman»/«Beyond Good & Evil»), for eksempel.

- En stund har Nintendo sagt «vi har en retning, følg oss». Nå er det mer: «vi har alle disse retningene, gjør hva du vil».

Video fra E3 2011, da PressFire besøkte Nintendos messeområde for en test av Wii U:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3