(PressFire.no): I åra Xbox 360 var markedsledende og hadde overtaket på PlayStation 3, ble Summer of Arcade en slags spydspiss – og én av hemmelighetene til at Microsoft da virkelig befant seg i flytsonen:
De hadde indiespillene som var med på å tråkke en ny sti for spillbransjen. Og husk, dette var før Steam for alvor fikk opp dampen.
«Journey» i ny drakt
Innovasjonen og idéene, friskhet og alternativet som passet perfekt når flere og flere begynte å handle spill til hundrelappen over nett.
Det var kjennetegnet for Xbox Live-repertoaret hver sommer.
Nå har Sony startet en lignende sommeroffensiv med digi-spill, kalt PlayStation Play. Den starter i dag, med oppussa «Journey» til PlayStation 4.
De neste fire ukene havner ytterligere tre etterlengta spill i PlayStation Store.
slippet av digitale spillgodbiter,
blant dem «Shadow Complex».
slippet av digitale spillgodbiter,
blant dem «Shadow Complex».
Microsoft venter litt med sin sommeroffensiv
Det er fire sterke lanseringer på rappen, ett spill hver uke, som havner på PlayStation Store fremover. Sony pakker den inn under Play-fanen, likt med hvordan Microsoft gjorde med Xbox Summer of Arcade i en årrekke (2008 til 2013).
Play har nå blitt et årlig innslag hos Sony.
Kampanjen er imidlertid ikke markedsført som Play i Europa, bare i PlayStation Store i USA. Vi får likevel de samme spillene, samtidig, men uten tilbudet som gir en bonus ved kjøp av to eller flere Play-spill fram til midten av august.
Microsoft skjønte nok kjapt at de hadde gull mellom fingrene da de på rekke og rad introduserte godbiter som blant annet «Braid», «Castle Crashers», «Shadow Complex», «‘Splosion Man», «Trials HD», «Limbo», «Bastion» og «Brothers: A Tale of Two Sons».
Alle var Summer of Arcade-titler. Og alle er banebrytende, suksessrike spill fortsatt i stand til å få selv de mest bortskjemte gamerne til å glise av pur lykkefølelse.
Arcade-navnet er avviklet med Xbox One, nedlastbare spill er sidestilt med AAA-titlene og i stedet erstattet av en såkalt ID@Xbox-satsning.
Microsoft har på sin side en Summer Spotlight-satsning på trappene, med flere ferskinger. Dette er noe vi selvsagt kommer tilbake til når denne rekken offisielt er bekreftet med datoer, og vi vet nøyaktig hvilke spill de har tenkt å fronte.
Men først ser vi litt nærmere på innholdet i Sonys PS4-spillsommerflørt.
allerede eier «Journey» på PS3.
En ny reise i «Journey»
Lanseres: I dag (21. juli).
Vår anmeldelse av PS3-versjonen.
Les vårt intervju med Jenoa Chen, skaperen bak «Journey».
Sony er hissige på å trekke fram superlativene fra «Journey» i traileren du kan se litt lenger ned. For sjelden har et spill fra de siste åra fått så mange «årets spill»-priser og mottatt såpass skryt som Thatgamecompany fikk med «Journey».
Først utgitt til PlayStation 3 for tre år siden, men nå har Sony piffet opp grafikken (1080p).
På PlayStation-bloggen bekrefter Sony at PS3-kunder kan laste ned den nye versjonen gratis, såkalt cross buy. Har du ikke prøvd spillet før, kan vi fortelle at dette er en reise du neppe kommer til å glemme med det første. Du starter ensom og med bare et slags tegn i horisonten som du umiddelbart forstår er eneste holdepunktet.
Her kan du se traileren fra «Journey» til PlayStation 4:
kan du også skape noen selv.
N++»
Lanseres: 29. juli
Et kjapt plattformspill, der du er en ninja og skal forsøke å knekke hindre i et relativt høyt tempo. Settingen er futuristisk og minimalistisk.
Utviklerne frister med tusenvis av brett, 2360, for å være helt nøyaktig. Og syns du ikke det er nok, har du også verktøyene til å lage dine egne.
«N+», forgjengeren, ble sluppet til Xbox Live Arcade i 2008. Det kom også egne versjoner til PlayStaton Portable og Nintendo DS samme året. «N++» er det tredje spillet som bygger konseptet, og utviklerne har tidligere innrømmet at de hentet mye inspirasjon fra «Lode Runner» og «Soldat».
Her er traileren fra «N++»:
Galak-Z: The Dimensional»
Lanseres: 4. august.
Dette spillet ble annonsert av Sony for to år siden, og stammer fra folka bak «Skulls of the Shogun». Her blandes inspirasjoner fra klassisk japansk anime med det regissøren har forklart til Game Spot er som «moderne «Halo»- eller «Far Cry 3»-kamper, satt til en todimensjonal ramme.»
«Galak-Z» krydrer opplevelsen med astroider, romskip og mecha-krigføring – en hyllest til 90-tallets krevende arkadehallspill, en «fysikkbasert dødballet i denne håndtegnede homagen til anime-drømmer», som Sony beskriver på PlayStation-bloggen.
Her kan du se intervju og en lengre demonstrasjon med «Galak-Z», gjort under E3 i sommer:
(Video: PlayStation/Sony.)
«Everybody’s Gone to the Rapture»
Lanseres: 11. august.
Les vårt intervju med Dan Pinchbeck, spillregissøren.
Dette er det nye fra folka bak blant annet «Dear Esther» og skrekkelige «Amnesia: A Machine for Pigs». Chinese Room har gjort det til et kjennemerke å lage oppdagelsesreiser som spill, ofte litt utenfor sjangerbestemmelser som råder i bransjen ellers, og med høye mål om å engasjere på nye måter.
I «Everybody’s Gone to the Rapture» er du ute på den britiske landsbygda. Det ser i utgangspunktet temmelig idyllisk og fredelig ut, men problemet er at du er den eneste som er igjen. Alle har reist, men husene står etterlatt som om det bor noen der enda.
– Deler av mysteriet i spillet er hvem du er og hvorfor du i det hele tatt er der. Det blir gradvis avslørt, men det er umulig å snakke om det uten å avsløre for mye, fortalte Dan Pinchbeck, spillregissøren, til PressFire tidligere i år.
– Men i starten blir du introdusert for en del roller, hvor ditt forhold til dem ikke nødvendigvis er helt tydelig. Idet spillets mysterie utfolder seg, blir det kanskje mer klart enn du trodde, hintet han.
Se traileren fra «Everybody’s Gone to the Rapture»: