(PressFire.no): - Vårt mest suksessrike spill er også vårt minst inntjenende, sukker indieskaperen Yann Seznec i et blogginnlegg hos spillsiden Gamasutra.
Sammen med de to andre i Lucky Frame opplevde han nylig at «Gentlemen!», det «viktorianske duellspillet for to» de nettopp utga på Ios og Android, plutselig ble voldsomt populært.
Det skulle egentlig være drømmescenarioet for en gjeng småspillutviklere med beskjedne ambisjoner, men trioen patter ikke på feite sigarer riktig enda.
Indiespillet ble piratkopiert over 50 000 ganger på Android, mens bare litt over 100 stykker kjøpte det. På Ipad er situasjonen noe bedre, med 1114 solgte spill.
- Så langt er salget litt dårligere enn vi hadde håpet. Personlig siktet jeg meg inn på 2000 eksemplarer, men med litt flaks kommer vi oss dit! skriver Seznec.
Hele 95% av piratkopieringen skal ha kommet fra Kina og Russland, land som ofte havner på utsiden av det tradisjonelle spillmarkedet og er notoriske for høye piratkopieringsrater.
Lucky Frame-sjefen understreker at å selge 2000 utgaver á mellom 20 og 30 kroner uansett ikke ville utgjort stort for tre personer som har jobbet i fem måneder, men at de fikk hjelp av et fond ved universitetet i Dundee som holder dem flytende.
- Å sette prisen er alltid interessant, og noen var skeptiske til startprisen vår på 30 kroner. En del av tankegangen var at et spill for to stykker har høyere verdi enn et med bare enspiller, fordi det deles med venner, tenker spillskaperen høyt.
Det er likevel langt fra deres mest interessante hypotese for hvorfor salget ikke stod i samsvar med populariteten blant piratene.
Mens utgivelsen av «Gentlemen!» var i full gang, var også den nye singelen til Psy, ja - han «Gangnam Style»-fyren - en regelrett farsott.
Navnet på den? «Gentleman», så klart.
- Du skulle ikke tro en poplåt kunne gi en app problemer, men vi lærte fort om den tvilsomme underverdenen av spill og programmer som godter seg på andres suksess.
I retrospektiv insisterer Seznec på at situasjonen deres er langt fra så ille som man skulle tro, men at de har innsett hvordan visse problemer kunne vært løst bedre.
Blant annet spekulerer han på at innføringen av småbetalinger i selve spillet kunne ha gitt dem en ekstra inntekt fra piratene også.
Et lyspunkt for spillstudioet skal ha vært å benytte den danske motoren Unity som rammeverk for samarbeidsspillet. Den er skreddersydd for å overføre prosjekter til flust av formater samtidig, og Android-versjonen var ferdig bare et dager etter Ios-varianten.
Det betyr at de ikke egentlig tapte noen penger på å ta det til flere formater.
- Piratene spiller det overraskende mye, med stor entusiasme. Det bekrefter for oss at designen er solid, og at vi har lagd et superartig spill som folk nyter. For å være ærlig, er det flott. Det er usannsynlig at noen av dem hadde kjøpt det uansett, nøster sjefen optimistisk opp.