(PressFire.no): Corrinne Yu er ei imponerende dame. Bortsett fra å ha gjort seg selv merkbar i spillindustrien for hennes jobb for Microsoft-studioet 343 Industries, har hun også satt sine spor i Unreal Engine 3-spillmotoren.
Yu har også vært teknisk sjef for Gearbox («Borderlands»), og hun kodet på «Quake 2».
Dette skjedde etter at hun hadde gjort seg bemerket for hennes arbeid for romprogrammet og kjernefysikk.
Spillbloggen Kotaku har dessuten tatt Yu med i en toppliste, i kraft av å være en av de ti viktigste kvinnene i spillbransjen.
Om du syntes «Halo 4» var vakkert, kan du dessuten takke henne. Teknikken for lyssetting som Yu skapte for spillet ble til og med prøvd patentert av Windows, selskapet hun nå forlater til fordel for erkerivalen Sony.
I september mottok Yu statuen som beviser fem års arbeid for Microsoft. Akkurat tidsnok, for nå har Yu bestemt seg for å hoppe over til «The Last of Us»- og «Uncharted»-studioet Naughty Dog, som er eid av Sony PlayStation.
- Takk! Jeg elsker PS4-grafikkoding. Ikke mer Windows 8 på meg! Så glad, skriver Yu på Twitter til en Naughty Dog-kollega som ønsker henne velkommen til spillstudioet i Santa Monica, Los Angeles.
- Jeg kommer til å savne å jobbe med de dyktige utviklerne på «Halo»-laget, men jeg er også entusiastisk over å få jobbe med PlayStation 4, skriver hun videre.
Naughty Dog avslørte for en uke siden at de planlegger enda en oppfølger til salgssuksessen «Uncharted», noe som blir den fjerde i serien.
Corrinne Yu ble kjapt koblet til en sentral rolle bak Xbox One, den nye konsollen fra Microsoft. Ikke minst på grunn av hennes bakgrunn som en av de som snekret grafikkløsningen til Direct X11.
I Naughty Dog havner Yu i godt selskap.
Tromsøværingen Pål-Kristian Engstad er «lead graphics and engine programmer» hos studioet, og det er dermed han som har lagt grunnlaget for den fantastiske grafikken vi fikk se i «Uncharted»-serien, og ikke minst årets hit «The Last of Us».
Da vi snakket med ham i 2009, understreket Engstad hvor viktig teknologien og grafikken er for nettopp Naughty Dog-folka.
- Vi er et heleid datterselskap av Sony Computer Entertainment, og vi har som mål å være en «showcase» for PlayStation, samt selvfølgelig også å lage gode spill, sa Engstad da.
- Derfor har vi alltid fokusert veldig på å klemme ut mest mulig av hardwaren. Vi prøver å vise kraft-potensialet i PlayStation-konsollene, sa han.
Toppbilde: Techtricksworld