(PressFire.no): Det er ikke lenger nok med en maktdemonstrasjon av seneste teknologi for å imponere gamere, skal vi tro «Battlefield 4»-produsent Patrick Bach.
Tidligere denne uka viste DICE frem det nye blockbusterspillet sitt for første gang, i form av en 17 minutter lang gameplay-demonstrasjon.
Spillet er bygget rundt Frostbite 3, en helt ny, spesialutviklet versjon av den kraftige spillmotoren deres. Slik vi forventer av svenskene og deres førsterangs utviklerverktøy, leverer de grafikk og fysikk uten sidestykke.
Men det er ikke dette de har lyst til å sette søkelys på denne gangen.
- Vi har kommet til et punkt hvor det ikke er så viktig å snakke så mye om Frostbite, sier Bach til Eurogamer.
- Frostbite er et verktøy. Vi er forbi det stadiet hvor vi kan imponere folk bare ved å snakke om teknologiske underverker. Det er de opplevelsene vi kan bruke denne motoren til å skape som kan imponere folk, nå.
Les også: «Battlefield 4» kommer ikke til Wii U.
Etter over 10 år med «Battlefield»-spill forteller Bach at det har skjedd en omvelting av tankesett innad i studioet.
- For å komme oss videre fra «Battlefield 3», tilbake i 2011, så måtte vi tenke over hva det er vi prøver å oppnå. I stedet for å snakke om flere kart, større kart og flere spillere, så tenker vi – hva er gøy? Hva vil vi ha ut av dette? Hvordan kan vi videreutvikle opplevelsen?
Foreløpig er det bare enspillerdelen studioet diskuterer. I «Battlefield 3» fikk denne kampanjen en rimelig lunken mottagelse.
Det vil ikke DICE at skal gjenta seg.
- Det viktigste vi har tatt med oss er at vi må passe oss for å lage noe som ikke er «Battlefield». Tvert imot, det må være mer «Battlefield». Det høres kanskje snodig ut, men så enkelt er det, faktisk, sier Bach, og forklarer:
- Hva er det du gjør i flerspillerdelen som du elsker? Du har frihet til å velge. Du er en del av det som skjer. Du deltar i disse «Battlefield»-øyeblikkene. Så kan vi snu oss og se hva det betyr for enspillerdelen.
Kort sagt vil de ikke stappe tingene man liker fra flerspilleren inn i et narrativ, men motsatt. Gameplayet må komme først, og narrativet tilpasses til det.
- Det betyr å åpne for valgfrihet, og å åpne for mer destruksjon – noe vi tonet ned i «BF3» fra det nivået der det skulle ha vært, sier han.
Da DICE viste frem spillet på denne ukens Game Developers Conference (GDC), tok vi en lengre prat med direktören själv, Patrick Söderlund.
Også han fortalte at de har et mye større søkelys på historie denne gangen.
- Vi har nok sakte men sikkert modnet litt. Lært å fortelle historier bedre, og kommet ganske langt i å skape figurer man bryr seg om på et annet vis, fortalte Söderlund til PressFire.
Han røpet samtidig at de har tatt noen ganske uortodokse læremestere, til actionpakket skytespill å være.
- Inspirasjon er hentet fra «Journey» og «The Walking Dead». Ikke nødvendigvis de største og dyreste opplevelsene. Hva har de gjort? Hva kan vi lære av dem? Også har vi forsøkt å overføre det til våre egne planer, fortalte han.
Akkurat som Bach insisterer han på at teknologien kommer i andre rekke.
- Grafikken spiller litt andrefiolin. Det er klart den er imponerende, men vi legger ikke så mye kreativt fokus på den. Det brukes heller i selve spillet. Det finnes så mye i enspilleren som vi aldri har gjort tidligere, og det det finnes så mye nytt i flerspilleren. Vi må fornye oss hver gang - tilby fansen noe nytt.
«Battlefield 4» slippes til pc, Xbox 360, PlayStation 3 i løpet av høsten 2013. Spillet kommer også til PlayStation 4 og andre nestegenerasjons konsoller.