The Sims 4 - På jobben

Nå skal det arbeides for føden.

(PressFire.no): Jeg var 13 år gammel da det første «The Sims»-spillet kom ut på PC.

I en tid da «må ha»-lista bestod av førstepersons skytespill, hårgele og alt for vide klær, er det spesielt å tenke tilbake på alle timene som ble brukt på å bygge karriere og familieliv i et virtuelt dukkehus.

Det fascinerte på en helt egen måte. Selv om det kanskje var litt flaut å innrømme den gangen.

Tom lekekasse

Jeg har senere vært innom oppfølgerne, men det begynte å bli alvorlig lenge siden sist da «The Sims 4» dukket opp i fjor høst. Jeg håpet på å finne tilbake til fascinasjonen fra 15 år tilbake, men følte meg avspist med en tom og inngjerdet lekekasse.

Jeg skal ikke bruke mer tid til å spre for mye eder og galle over Electronic Arts' forvaltning av merkevaren, men at de har rekord i antall utvidelsespakker per spill er det vel ingen tvil om.

Derfor grenset det til ubehagelig når jeg gikk fireren nærmere i sømmene rundt lansering i fjor. Ikke bare var det lite stæsj. Til og med kjente elementer fra hovedspillene, som muligheten til å bygge bassenger, var revet vekk.

Til deres forsvar skal det sies at jeg ikke har spilt spillet siden september, og det er jo kommet lassevis med oppdateringer siden da. Ekstra hyggelig er det at bassengverktøyet nå er tilbake.

Klipp deg og få deg jobb

«The Sims 4 – På jobben» er den første ordentlige tilleggspakken, og som tittelen antyder er det arbeidslivet det handler om. Ikke så ulikt «Ambitions»-pakken til treeren, får du her delta aktivt i jobben – enten som lege, forsker eller detektiv.

I og med at jeg ikke har spilt «Ambitions», er jeg godt vant med å spole fram tiden og stirre dumt på skjermen mens mitt alter-ego er på jobb. Dermed føles konseptet generelt veldig forfriskende for meg. Sannsynligvis enda mer enn hos garva simmere.

Det første jeg prøvde meg på var legekarrieren.

Her starter du med å koke kaffe og servere mat til pasientene. Heldigvis trengs det ikke seks år på universitet for å få lov å pirke i folk, og det som verre er. Fullfør mange nok arbeidsoppgaver på en dag, og du skal se at legefrakken kommer på før fredagstacoen andre uka etter ansettelse.

Ikke akkurat realistisk, men det holder på interessen og sørger for at en stakkars anmelder med blodskutte øyne rekker deadline.

Sim-Noir

Politi, røver og action har imidlertid alltid vært kule greier, så etterforsker ble neste som måtte testes ut. Her skal du oppsøke åsteder, snakke med vitner og pusle sammen ledetråder som forhåpentligvis ender med at man sporer opp slemmingene.

Det lønner seg å ha så mange ledetråder som mulig, slik at man arresterer riktig person. Tar du feil, blir det dårlig stemning og trekk i lønna. Du kan også gå patrulje og bøtelegge forsøplere og slåsskjemper.

Å ikle seg forskerfrakk og lefle med dingser på en topphemmelig base i ørkenen er kanskje den artigste veien å gå. Som de to andre karriereveiene, stiger du også her i gradene, men her lager du mange nye ting i tillegg.

Å fryse kolleger med hjemmemekket frysepistol og drikke egenprodusert «sint-mixtur» er artige greier, og noe du får tilgang til relativt tidlig.

Uti spillet kan du til og med reise til en fremmed planet der du kan kommunisere med romvesener og sanke sjeldne råvarer.

Egen business

Frister det ikke å være arbeidstaker, kan du heller starte egen butikk. Enten kjøpe et ferdig etablissement, eller bygge fra bunnen av. Undertegnede gikk for sistnevnte og smekket opp et svært, nakent bygg og fylte det med varer for hus og hjem. Ikke ulikt en stor varehuskjede fra Sverige.

Å få sjappa i gang er en veldig enkel og grei affære. Kjøp inn varer, samt et kasseapparat, og åpne dørene. I takt med at regnskapet plusses på, kan du også hyre inn egne ansatte.

Med en såpass ukomplisert tilnærming til forretningssimulatorsjangeren, ligger det an til mange timers underholdning for de aller fleste simmere her.

«Sims» er gøy igjen

Å si at denne utvidelsen revolusjonerer serien blir likevel å ta for hardt i. Alle de tre jobbene går ut på å utføre tidvis generiske gjøremål, med noen tvister her og der, men det handler i bunn og grunn om det samme.

Det at «The Sims 4» fremdeles ikke har noen åpen verden, stikker også kjepper i hjulene. Spesielt når man reiser til og fra åsteder og politistasjonen i detektivdelen.

Ser vi spillet under ett er dette uansett noe ganske annet en det som ble servert i fjor høst. Bortsett fra at man utsettes for i overkant mange lasteskjermer, er det gjort mange forbedringer i selve strukturen. Jeg tenker da på at simmene er mer selvgående, og nå har evnen til å multitaske.

Det er jo fint å kunne konsentrere seg på jobb, og kanskje logge litt overtid uten at simmen din sulter ihjel og pisser i buksa.

Det mer lettfattelige byggeverktøyene og et mer oppstrammet grensesnitt er fremdeles ting jeg setter pris på. De kommer også mer til sin rett nå som man har mer å leke seg med.

Hadde «The Sims 4» kommet ut slik det ser ut i dag, hadde det lett blitt et par øyne til på terningen sist gang. Skal du derimot ha denne pakka må du ut med nesten samme pris som hovedspillet. Det er litt drøyt.  

NB! Utvidelsen er lansert til pc og Mac. Den krever at du også har grunnspillet, «The Sims 4».

Oppsummering
Positivt
Det er gøy å klatre i karrierestigen. Forskeryrket er spennende. Butikkdelen pirrer kremmeren i deg.
Negativt
Mange trivielle arbeidsoppgaver. Fremdeles ingen åpen verden. Prisen på totalpakka blir for stiv.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3