The Walking Dead: 400 Days

Setter tenna i deg før en ny sesong.

(PressFire.no): Endelig skal snøret nøstes sammen igjen, som et oppspill til en ny runde episodebasert zombie-drama.

«The Walking Dead» sanket priser og plenty oppmerksomhet gjennom fjoråret, uten å være basert på den populære tv-serien. I stedet er det en fritolkning med rot i tegneserieopphavet signert Robert Kirkman.

Telltale Games fortsetter i kjent stil med «400 Days», en brobygger mellom første og andre sesong.

Legg kabalen selv

Mens vi må vente til senhøsten før den nye sesongen er klar, er «400 Days» et interessant mellomspill. Se på denne miniepisoden som en slags audition a la «Idol», bare med (litt flere) zombier, der du bestemmer hvilke deltagere som skal «videre til Oslo».

På veien treffer du flere kandidater som tvinger deg til å ta skjebnesvangre valg.

Når «400 Days» er ferdig, har du lagt kabalen og sett hvilke kort du har tilgjengelig. Sesong to av «The Walking Dead» vil dermed starte med dette som et utgangspunkt.

Stikker du av, eller hjelper du kompisen?

Til sammen er dette fem småhistorier med ulike personer, som alle har det til felles at de er meldt savnet av sine kjære.

Et effektivt grep for å samle tråder som egentlig ikke veves sammen før senere.

Spillmenyen din er en «savnede personer»-tavle, og hver av de fem delene tar omtrent 20 minutter å komme seg igjennom.

Disse historiene spenner vidt: det er noen forsøk på å lage tett, actiondrevet drama - hele veien med en dirrende nerve liggende i bunn.

Det er også et opprivende trekantdrama med romantiske undertoner, der du står midt mellom et ekteskap som tydeligvis ikke har tålt den ekstra påkjenningen en zombie-apokalypse bringer med seg.

Utviklerne viser et register fra de sarte øyeblikkene med menneskeligheten i sentrum, til halsbrekkende fluktsekvenser med makabert etterspill.

Telltale demonstrerte med fjorårets «The Walking Dead»-sesong at de takler drama bedre enn de aller fleste. Og ikke bare når vi snakker om spillmediumet.

«400 Days» klarer aldri å nå de samme emosjonelle toppene (eller bunnene) i løpet av to små timer. Det er rett og slett ikke mulig, når premisset her er å lage fem løsrevne mini-historier som på sett og vis løst veves sammen først i sluttfasen.

Men selv med korte øyeblikk kjenner vi igjen sjokkeffekten av å kveste et annet menneske i bytte mot frihet, som i første «Walking Dead»-runde, eller bli konfrontert med å i løpet av ti sekunder bestemme deg for om du vil stikke av på egen hånd eller risikere alt ved å hjelpe kompisen i nød.

Lag forhistorien - mens du spiller

Premisset med «400 Days» er langt mer oppfinnsomt enn å bare lage noe restemat mellom to større historier. Eller kynisk melke en braksuksess, som man innledende kunne frykte da planene for mellomspillet først ble avslørt.

Her føles det som om du selv lager prologen til den nye sesongen mens du spiller. Det er et appellerende utgangspunkt om du er en av de mange som lot seg fengsle av den første runden «Walking Dead».

De fem historiene utfolder seg dager etter zombiesmitten brer om seg. Vince blir du kjent med etter bare to dager, i en fangetransport der dramaet ikke kun består av å holde de vandøde unna et saftig tygg. Wyatt er navnet på en annen av personene vi treffer. Han er på rømmen sammen med Eddie.

Sistnevnte har nettopp gjort noe grusomt. Denne historien skjer «41 dager senere».

Jo lengre tid som har gått siden verden har gått på tverke, desto mer desperasjon er det å spore blant personene vi treffer, noen av disse folka har prøvd å holde seg i live i over 200 dager.

Det menneskelige har forduftet. Kampen om tilværelsen er mer innbitt. Tålmodigheten er erstattet med aggresjon, fortvilelse og utmattelse.

Selvsagt er det pakket inn plenty referanser til den første sesongen av «The Walking Dead», eller elementer plukket fra de andre bitene av «400 Days». Du ramler over kjente åsteder, finner spor fra en kjenning eller hilser på en zombie eller to du kanskje husker i en helt annen form.

Det beste med «400 Days» er uansett å meisle ut rammen for den nye sesongen selv, der lagringsfilene fra førstesesongen tidvis griper inn og fargelegger litt – og du hele tiden sitter med hjertet i halsen og vet at alt du sier eller gjør kan komme tilbake og bite deg i baken når den nye sesongen rulles ut.

Det vi savner er selvsagt sjansen til å sette tenna dypt i en historie med definerte hovedpersoner og komme ordentlig under huden på disse. Som med Lee og Clementine. Det kan jo i sitt premiss ikke «400 Days» levere.

Men denne ventepølsa, med rikelig av ketchup på, smaker likevel utrolig godt mens vi venter på hovedretten som serveres en gang til høsten.

«The Walking Dead: 400 Days» er lansert til pc (3. juli) og Xbox 360 (5. juli). PlayStation 3/Vita-utgavene kommer 10. juli, mens iOS-versjonen er tilgjengelig 11. juli. Prisen ligger på mellom 30 og 40 kroner.

NB! Du må eie førsteepisoden av hovedspillet, «A New Day», for at «400 Days» skal fungere.

Oppsummering
Positivt
Solid manusjobb, gode stemmeskuespillere. Referanserikt for fansen.
Negativt
Kunne fint ha pisket opp stemningen mot sesong to på enda råere vis …
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3