(PressFire.no): En sportsspillserie som dette byr sjelden på de helt store endringene fra år til år, men «Tiger 13» har et par meningsfulle slike.
I første rekke en totalrenovering av måten du slår en sving på, med helt ny presentasjon og et krav om at du spiller årets «Tiger» med en mer fintfølende labb. Total Swing Control, som den er kalt, tillater deg å først justere beinstilling og treffpunkt på ballen.
Deretter, når du føler du har riktig utstyr mellom hendene og har finsiktet litt, serveres en animasjon i form av en buet hvit pil som indikerer idealtreffpunktet.
I praksis er spillet mer utfordrende enn det har vært før, og langt mer nøyaktig. Karrieredelen er definitivt det beste stedet å tilnærme seg den nye svingteknikken på, der du gradvis blir introdusert for alle nyansene som sørger for at du kan beherske den til fulle.
Opplev Tigers aller første hole in one
En annen nyhet er Tiger Legacy Challenge, der du får gjenoppleve deler av Woods’ liv fra barn til voksen alder.
Fra han var med i et fjernsynsprogram, to år gammel og allerede da stødig på labben, eller fikk til sin første (men ikke siste) hole in one som femåring. Men, hmmm, er det ikke en interessant epoke i Tigers liv som diskret er forbigått her?
Denne delen av spillet burde innby til opplæring, men i stedet forskutteres det at du allerede har blitt familiær med Total Swing Control. Du kan imidlertid låse opp Tiger-spillfigurer i ulike aldre og sope inn noen trophies/achievements for hvert kapittel du slår.
Støtte for Kinect
Tradisjonelt har «Tiger»-serien vært blant de mest kyniske når det gjelder å selge ekstrainnhold som ikke er med på spilldisken. Det fristes med et tosifret antall låste baner fra menyene.
I år er ikke noe unntak, for gjennom å samle mynter kan du få en forsmak på noen av disse bonusbanene. EA har lagt opp til at det skal være vanskelig å tjene nok mynter til å låse opp hele baner, og har i stedet tenkt at du skal kjøpe disse direkte fra spillmenyene med ekte valuta.
EA gir oss altså illusjonen av at du kan få ekstra baner som premie for godt spill, mens det i praksis er tilnærmet umulig.
Det bevegelsesstyrte aspektet er bredere i år. Igjen fungerer Move-kontrollerne til PlayStation 3 på mer enn bare tilfredsstillende vis, men nytt i år er at utviklerne også har implementert støtte for Kinect-kameraet til Xbox 360. Etter litt tilvenning for hvordan du skal velge i menyene (åpen eller lukket hånd), er dette en positiv opplevelse – men neppe noe mer enn en gimmick med kort varighet.
Flyten og zen-øyeblikkene opphører
Det mest skuffende med «Tiger 13» er at presentasjonen og grafikken er styggere enn i fjor. Synd, for etter å ha fått svingen på Total Swing Control, fremstår karrierejaget – med å jakte på erfaringspoeng og gradvis bygge en bedre golfer – mer appellerende enn på lenge.
Men når animasjoner kvestes, hakker eller flyten opphører, mister dette spillet noe av sin zen-aktige sjarme, der flyt jo er essensielt. Spesielt i overgangene mellom greenen og resultatlister, hakker det til tider voldsomt. Dessuten ser noen av bakgrunnene styggere ut enn de har gjort på noen år i «Tiger»-sammenheng.
Attpåtil skjemmes lydsporet av bare et minimum av kommentatorfraser som resirkuleres på det groveste, og en type publikumsstøy som fortoner seg som ulidelig å høre på mens man ser på resultatlistene etter et hull. Det høres ut som en tyve sekunder lang applaus-og-tilrop-sekvens kjøres i loop, og ender opp med å gå deg på nervene.
Samtidig med at «Tiger 13» varter opp med en fantastisk ny mekanikk, besudles resultatet av skranglete presentasjon, med mangel på flyt og en urovekkende kynisk forretningsmodell implementert i menyene.
Ett skritt fram og to tilbake, summerer opp årets tilskudd til denne golfspillserien.
«Tiger Woods PGA Tour 13» lanseres til Xbox 360 og PlayStation 3 den 30. mars. (Vi har testet begge versjonene).